onsdag 7 december 2016

Missa inte Tutankhamun-utställningen!

Om exakt fyra veckor åker vi till Egypten igen. Jag vet inte vilken gång i ordningen det är, men just i Port Ghalib har vi inte varit till förut. Det ligger på samma höjd som Luxor men ute vid kusten i sydöstra Egypten. Det ska bli så himla skönt!!!

Många undrar om vi är riktigt kloka som åker, men det är i Kairo det är oroligt, i större delarna av Egypten märks inget alls. Förra gången vi var där, var vi i Kairo bara dagar innan kravallerna startade och vi märkte inte mycket då heller faktiskt. Vi åker med Ving och de ställde in sina utflykter till Kairo direkt och har inte återupptagit dem än. Även Sharm el Sheik är stängt som resmål pga oroligheter. Att inte södra Egypten är stängt tar vi alltså som att det är ok att vara där och flera vänner har sagt att det är lugnt.

Vi tycker om Egypten pga deras mat, rika kultur, korta flygtid, klimat och avsaknaden av tidsskillnad. Man åker bara rätt ner och slipper ställa om klockan och när man kommer hem är allt som vanligt - så skönt!

Jag fick lite försmak av landet och semestern för någon vecka sedan när jag var med vid invigningen av Tutankhamun utställningen i Frihamnen. Vi har varit på utställningen i Kairo och fascinerats över fynden och allt guld. Den här utställningen är annorlunda, här får man se sakerna precis som de stod när de hittades och det är jätteläckert! Man har en audioguide i örat som berättar om allt man ser och jag hade kunnat gå där hela dagen! Är ni bara det minsta lilla intresserade av Egyptens historia så får ni inte missa den utställningen!

Vi kommer att åka till Luxor och bla besöka Konungarnas Dal. Just Tutankhamuns grav är tom och den kostar extra att gå ner i, så det skippar vi. Men det är rätt häftigt att gå runt där, det är gravar precis överallt! Men min favorit är Hatchepseuts dödstempel och templet i Luxor, det är så fantastiskt vackert! Här känner man verkligen historiens vingslag och man kan nästan föreställa sej hur det såg ut när det begav sej. Flera väggar och pelare är intakta och ljuset när solen börjar gå ner är magiskt! Jag lovar att ni ska få bilder, häng med på instagram (@marlenerinda) bara!

Om fyra veckor har vi snart landat och äter vi vår första middag, det är drygt 20 grader varmt och man hör förmodligen syrsorna spela. Det ska bli så otroligt skönt, guuud vad jag längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: