tisdag 6 december 2016

Äcklad men tyvärr inte förvånad...

En liten söt lucia orsakar storm. Nej! Det var inte lucian som orsakade storm, det var primitiva individer som inte fattar att en lucia både får och kan se ut hur som helst! Lucian i det här fallet är helt oskyldig, ett oskyldigt barn dessutom. Ett barn som kanske numera får höra sånt som han aldrig hört tidigare... som han heller inte ska behöva höra.

Jag undrar hur man tänkte där uppe på Åhlens pr-byrå när man skulle lansera kampanjen. Såg de, precis som jag, bara en bedårande söt lucia och tänkte att den fina och stämningsfulla bilden måste fler få se? Eller tänkte de "Ja! En mörk liten pojke som lucia väcker nog reaktion". Jag hoppas verkligen inte att det var det senare. Föräldrarna måste ju varit med på tåget, och de verkar vara bra föräldrar som nu stoppat kampanjen, så de tyckte nog precis som många av oss andra att bilden är fin. Jag tror ingen ens tänkte på vilka reaktioner den skulle kunna ge upphov till.

Men en del vuxna, och kanske även mindre vuxna, svenskar är inte som oss andra. De är primitiva individer som har ett behov av att uttrycka sin åsikt och trycka ner alla som inte ser ut eller är som de själva. Jag har sett dem många gånger tidigare på lite för nära håll och de äcklar mej! Att skriva såna kommentarer som de har gjort under bilden med den lilla lucian är sjukt! Att kalla ett oskyldigt barn för alla dessa ord och namn är på en sån nivå att man undrar om de överhuvudtaget vuxit ur blöjor, napp och välling. Det är under sandlådenivå och så ofattbart dumt och jag blir så upprörd att jag nästan missar tangenterna!

Precis som i många andra liknande situationer gäller det att de här människorna inte vinner diskussionen. Nu måste alla vi som "gillar olika" och tycker att en lucia är söt, oavsett utseende, höja våra röster och gapa lite högre än de där primitiva individerna. Vi måste hjälpas åt att stå upp för vår lilla luciapojken och visa att vi är bättre än dem. Att det trots allt finns vuxna att lita på.

Därför lägger jag inte ut bilden på Åhlens lucia, utan på min egen luciapojke. Min förstfödde som på bilden är 16 månader gammal och tomteklädd. Tjejkompisen hade lysande fina ljus på skallen och det ville han förstås också ha. Vem är jag att säga att det inte passar sej? Klart han skulle ha ljuskrona! Å så föddes 1994-års tomtelucia! Alla lucior är fina i min ögon! Tänk om bara alla kunde tycka det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: