torsdag 29 oktober 2015

Ge inte upp!

Hösten är här på riktigt, nästan på väg att bli vinter faktiskt. Vi har bytt till vintertid och kroppen har kanske lite svårt att ställa om sej, min har det iaf. Det är grått, trist, kallt och man vill helst bara sitta i soffan och glo på tv. Känner ni igen er?

Så här är det för mej varenda höst. När oktober visar sej i almanackan kommer en grym trötthet över mej och jag längtar enormt efter att våren och ljuset ska komma tillbaka. Efter alla mina år i serviceyrken så vet jag att många känner som jag. Efter mina 14 år på Viktväktarna vet jag att det är ungefär nu som hälften av de som började sin viktresa efter sommaren ger upp. Man orkar helt enkelt inte!

Det är till er jag vänder mej nu! Det ÄR skitjobbigt att lägga om livsstil och gå ner i vikt. Särskilt när allt annat också känns tungt. Men hösten blir faktiskt lite mindre jobbig om man ändå försöker att göra bra val. Man måste kanske inte lägga hela viktkampen på hyllan, man kanske kan göra så gott man kan efter de förutsättningar som finns?

Det är tex inte många av oss som vill ut och gå när det är kolmörkt och kallt ute, inte jag iaf. Men man kanske kan ta en kort liten omväg till eller från jobbet så man får några små steg extra. Eller som jag; stå och trampa på stället under reklamen. 800-900 steg på fem minuter är inte illa pinkat!

Men nu är det som bekant inte de där stegen det hänger på. Inte för att gå ner i vikt iaf... det hänger på det man stoppar i munnen. Å när man är trött, frusen och lite ur gängorna är det väldigt lätt att ta till något sött och gott. Därför är det bra att se till att man har bra alternativ hemma och sedan bestämma en dag när man faktiskt får smaska i sej det där söta och goda som man längtar efter. Har man en förutbestämd dag är det nämligen lättare att låta bli att smaska varje dag. Den som är Viktväktare har ju faktiskt en veckobonus att ta av när det kniper, glöm inte den!!!

Kanske ska man satsa på att stå still när livet känns tungt i övrigt? Det är absolut inget misslyckade, man kan se det som en övning att hålla vikten när man är färdig. Då blir det heller inte ett misslyckande att stå still den här tråkiga årstiden, utan något man bestämt innan. Skulle det sedan råka bli ett minus på vägen, så gör det ju inget.

Å sluta vara så hårda mot er själva! Ett minus är alltid positivt i viktvärlden, även om det är litet. Man kan inte gå ner kilovis varje vecka, särskilt inte när man närmar sej målet. Mitt snitt ligger på mindre än ett hekto i veckan under mina viktnedgång, 10 kg på 3 år. Men vet ni? Jag kom i mål jag med!!! Det gör inget om det blir lite, det är ju bättre än upp! Mår man inte toppen påverkar det hela kroppen, även viktminskningen. Dessutom är viktnedgången inte spikrak, ibland måste kroppen vila och då hamnar man på en platå vare sej man vill eller ej. Ibland får man ett plus eller platåer som inte går att förklara. Men då är det bara att fortsätta och låtsas som ingenting så släpper det så småningom.

Men ibland kan det också bero på slarv förstås. Man har varit nitisk en längre tid, kanske för noggrann. Man orkar helt enkelt inte längre! Då är det bra att ha de där dagarna när man får äta det där godiset eller vad det nu kan vara, och bara strunta i allt för en dag och sedan börja om igen. Kanske se över portionsstorlekarna som har en tendens att öka med tiden, checka av att man verkligen skriver upp allt, man kanske "glömmer" skvätten mjölk i kaffet, kakan som någon bjöd på osv. Ofta hittar man faktiskt något som kan rättas till. (Om man inte redan är färdig alltså... ibland fattar kroppen det tidigare än knoppen och helt enkelt sätter stopp.)

Så klaga inte på att minuset är för litet eller att det går för långsamt. Följer ni bara programmet så kommer ni gå ner i vikt. Kroppen är dock klokare än vi själva många gånger och kommer att tappa vikten i den takt som är bäst för oss. Och många säger ju att det är bra att gå ner långsamt i vikt, för då hinner både knopp och kropp med. Å som sagt; hösten är jobbig för många, men håll ut! Det kommer en vår, det brukar det iaf göra  :-)

2 kommentarer:

  1. Det är nog många som blir trötta på hösten.
    Hittade hit genom vår fina blogg vän Gerd.

    En fin helg önskar jag dig, och nu tänker jag läsa lite mer i din fina blogg.

    Kramiz.

    SvaraRadera
  2. Va??! Hösten i år är ju varmare och vackrare än nånsin! Gå ut och njut av de eldfärgade löven på träden och deras prassel på gator och stigar.
    Hösten är en underbar, skön och kravlös årstid.
    Enda problemet tycker jag är att matbutikerna har så våldsamt många goda kaloririka erbjudanden så jag vet inte hur jag ska hinna med dem alla och ändå hålla vikten.
    Så olika kan det vara. Ha en superskön helg!
    Bitte i Blåbärsskogen

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: