torsdag 20 november 2014

Han var inte imponerad...

Igår träffade jag min nya kiropraktor, det var en upplevelse... Både min pappa och äldste son går hos honom och jag har bara hört gott. Nu var det min tur... Jag är av den åsikten att man ska försöka hitta botten till problemen, inte bara fixa dem för stunden. Å det var han också! Me like!

Han frågade varför jag var där och vilka problem jag ville åtgärda. Jag sa att jag ville ha mindre ont i ryggen och övningar för att bli av med min knäppande höft. Åsså sa jag att jag har fibro, men det var nog allt jag sa.

Jag fick klä av mej och han tittade på mej från alla håll. Jag fick göra olika rörelser och rätt var det är så säger han "du har ont i höger knä va?" Ähum, ja... har haft i typ fyra år... Han såg nämligen att min högra höft putade utåt och då roterade knät inåt samtidigt. Klart det gör ont när lederna ställer sej på snedden. Men det skulle han hjälpa mej med lovade han.

Sen fick jag lägga mej på britsen, han böjde, bände och klämde. Smärtan är ju total när någon trycker, jag har konstant värk pga fibron och kan inte säga vilket ont som kommer från vad. Han testar höger sidan, vänster sida och höger sida igen och konstaterar att jag är väldigt svag i hela höger sida av kroppen och knappt har några muskler alls på den sidan, trots att jag tränar. Jag är också väldigt stel på den sidan, trots att jag är överrörlig. Så frågar han "Har du skadat höger fot?". Å det har jag ju. För kanske 9-10 år sedan stukade jag foten riktigt illa och läkarna sa att det nästan var synd att den inte bröts stället för det hade varit lättare att laga. Herr Kiropraktor höll med... han såg alltså sviterna så här långt efter.

Så klämde han lite på magen och sa till mej att andas på ett annat sätt än jag gör idag. Min magmuskel är nämligen delad och glappet är ganska stort, men med hjälp av en annan andning och övningar ska glappet minskas och operation undvikas. Så nu ska jag andas med naveln och ryggen och verkligen blåsa upp magen till en ballong när jag andas, istället för med mellangärdet som jag gör idag. Jag har andats fel i säkert 30 år och har muskler på "fel" ställe i magen och det gör att hela min kropp påverkas negativt. Så jag har fått i läxa att lära mej andas  :-)

Han vred mitt bäcken rätt och gav mej ett gäng nya tider och sa att jag ska ge honom 5-6 besök att fixa en del av mina problem. Han vill inte bara vrida mej rätt någon gång i månaden, utan fixa orsakerna till allt som är vint och skevt. Så nu blir det några spännande veckor att se vad som kan göras. Jag är öppen för förslag. Jag vill ha mindre ont och gärna en snyggare mage. Jag har länge sagt att den inte ser normal ut, men ingen har lyssnat mer än Martin (som hållit med). Nu kanske den med tiden kan bli lite mer normal och samtidigt fungera bättre.

Sedan igår har jag alltså verkligen tänkt på min andning och jösses va svårt det är att ändra ett beteende. Det är ju inte så att man går runt och tänker på hur man andas, men det ska jag alltså göra nu. In med luft genom näsan och fylla hela magen, ända runt ryggen och ut med luften genom munnen. Jag har alltid sträckt mej och gjort mej så smal som möjligt och då har luften bara kommit max ner till revbenen. Nu ska jag tillåta mej att bli tjock vid varje inandning... läskigt! Dessutom får jag träningsvärk i magen... Så här sitter jag med handen på magen för att göra rätt. Jag är 44 år och lär mej andas. Så kan det gå. Fortsättning följer...


3 kommentarer:

  1. Jag är 50 år (snart) och har liknande problematik i bakgrunden. Har alltid varit smal och tränat men jag har haft en fulful mage pga kejsarsnitt för 26 år sedan. INGEN har kommenterat delad mage, har varit hos sjukgymnaster och naprapater i omgångar tidigare. Mitt första besök hos naprapat i Sthlm i början av augusti gav mig insikten. Då började jag direkt med mamma-mage-appen. ASBRA!
    Lycka till! / Åsa (har även kommenterat kort på Facebook)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla in den där appen om de här inte ger något, men först måste jag ge kiropraktorn en chans :-)

      Radera
  2. Vad snygg du är, ser verkligen vältränad ut. Trist med värken bara, men skönt att du får bra hjälp. Hoppas alla övningar ger resultat och att du kan andas korrekt igen ;-)

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: