söndag 21 september 2014

Så himla god juice!

Har ni sett den nya juicen Innocent som finns i butikerna sedan någon vecka tillbaka? Jag hade förmånen att smaka på de olika sorterna samma dag de släpptes och blev glatt överraskad. Jag älskar färskpressad juice och det här motsvarande verkligen allt man kan önska sej.

Men det ska ju inte bara vara gott, det ska ju vara bra grejer också. Å man kan väl säga att det är precis vad Innocent satsat på och gjort till sitt varumärke. Frukten till juicerna är från bönder i bla Afrika som man har superkoll på så att det är bra grejer, schysst framtagna med vuxen arbetskraft och med rättvisa löner. Man försöker ta ansvar både för miljö och samhälle och ger 10% vinsten direkt till värlgörenhet. Sånt gillar jag!

Hur jag än vände och vred på de burkar jag hade framför mej så framgick det inte vilket land frukten kom ifrån och det frågade jag om. Till svar fick jag en motfråga: Is that important in sweden? Absolut var mitt svar och då skulle detta noteras i minnebanken och eventuellt ändras i framtiden. Men jag hittade en karta över alla länder och fick mitt svar ändå. Det är många familjer som får hjälp av företaget och på så sätt har familjen en försörjning, deras barn kan gå i skolan och de har råd med både mat och mediciner. Jag bad dem att se över Gambia och om de kan tänka sej att verka där i framtiden och de lovade att se över även den biten och samtal hade tydligen redan inletts.

Efter presentationen fick vi göra våra egna juicer. Jag tog mina favoritfrukter, de flesta växte i min trädgård i Gambia. Så det blev MYCKET passionsfrukt, ganska mycket mango, lite apelsin och lite annanas. En ganska syrlig juice alltså som jag döpte till Tropical Dream. Supergod förstås! Min favorit av Innocents juicer blev den med apelsin, blodapelsin och grapefrukt. Alldeles lagom syrlig och uppfriskande.

Jag köper inte juice i butikerna särskilt ofta, men den här kan jag tänka mej att köpa faktiskt. Både för att den är god och för att den hjälper familjer i u-länder till ett bättre liv. Me like!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: