söndag 7 juli 2013

Vi är i London!

Martins dröm och födelsedagspresent är nu uppfylld och inkasseras för fullt!

Imorse ringde väckarklockan vid 4, killarna väcktes och kl 4.58 gick bilen till Arlanda. Det var milslånga köer till incheckningen, men av någon anledning kom en vakt och plockade ut oss ur kön och tog oss en annan väg till incheckningen. Tack tack.

Vi startade faktiskt INNAN utsatt tid och kom på så sätt för tidigt till London. Så vår gate var inte färdig, utan vi fick vänta en stund tills de gjort ordning en annan åt vårt plan att parkera vid. I ankomsthallen och passkontrollen gick det supertrögt! Det var massor med folk, så inte förrän en dryg timme senare var vi ute och kunde ta snabbtåget till Victoria Station.

Vädret var kanon, så vi beslutade oss för att gå hela vägen till vårt hotell i Bayswater trots att kvinnan där vi köpte kartan sa att det var alldeles för långt att gå. Vaddå? Vi hade tid på oss och inte särskilt mycket att bära. Det tog kanske en knapp timme och då gick vi långsamt genom hela Hyde Park, stannade lite här och där och kollade in stan. En mysig promenad helt enkelt. Framme på hotellet pysslade vi lite medan Senior somnade omedelbums på sin säng. Vi lät honom sova kanske 45 minuter innan vi skakade liv i honom och traskade iväg.

Siktet var egentligen inte inställt på något särskilt, men så här 10 timmar senare kan vi konstatera att vi nästan har sett hela London redan första dagen. Vi tänkte ta tunnelbanan men började gå och så fortsatte vi med det när Senior sa att han ville se Picadilly Circus. Så vi gick dit och sen fortsatte vi till Trafalgar Square och gick ner mot Themsen och såg Big Ben och sedan London Eye. Vi bestämde oss för att ta en båttur på Themsen och fick på så sätt även se Tower Bridge och Towern. En otroligt härlig båttur med perfekt värme och bra guide.

Efter båtturen gick vi för att ta något att äta och hamnade på en Indisk Restaurang. Eftersom resan är Martins födelsedagspresent fick han välja maten idag. Sen blev det bara så att vi gick hem till hotellet också... så sammanlagt blev det 2 MIL!!! Men vädret var så fint och man ser ju så himla mycket när man går, så det blev bara så. Å imorrn ska det bli ännu varmare...

Idag såg vi alltså massor! Imorrn är planen att ta det lite lugnare. Vi har satt klockan på 7 och bestämt med killarna att vi ska äta frukost kl 8. Sen ska vi gå till Madame Tassauds och vara där när de öppnar. Vi har redan köpt inträdesbiljetter, så vi behöver bara gå till VIP-dörren för att komma in. Sen ska vi köpa nya skor till Junior som går runt i ett par trasiga gympadojjor och göra ett besök på Harrods. Det är planen för imorrn, inte alls som idag alltså  :-)

Det ska bli 30 grader varmt så vi kanske lägger oss i varsin solstol i Hyde Park, vi får se. Vi har det superbra, så det får blir lite hur som helst. Inget är hugget i sten, det blir som det blir.