tisdag 9 juli 2013

Sista dagen i Ölriket

Vi är verkligen så värdelösa på det där med alkohol... vi har varit i Ölmeckat London sedan i lördags och inte smakat en droppe alkohol. "Normala" turister hinner väl knappt av flyget förrän de tar sin första pint.

Idag hade vi sista heldagen och skulle se de sista turistgrejerna innan vi åker hem. Hittills har vi använt benen vart vi än gått, idag tog vi faktiskt bussen till Big Ben eftersom vi skulle åka ett varv med London Eye. Vi var där så pass tidigt att det nästan inte var någon kö alls och eftersom det var ganska tidigt på förmiddagen så låg solen perfekt för att få bra bilder. Så vi åkte vårt varv och tog massor med bilder och efter det såg vi en kort 3D-film.

Sen gick vi utefter Themsen hela vägen till Tower Bridge som vi gick över för att komma till Tower of London, gamla slottet. Vi hade en superhärlig promenad som tog cirka 90 min, solen sken och vi hade supermysigt. Vi köpte med oss mackor och hittade ett ställe vid vattnet att äta på längs vägen.

Väl framme vid Towern betalade vi entré och gick med på en guidad tur runt slottet. Guiden hette Steve och var fd militär och superbra. Han berättade engagerat och alla lyssnade roat, till och med Senior som brukar tycka sånt här är lite tråkigt. Efter turen gick vi runt på egen hand och då var förstås den stora diamanten, det vi först av allt ville se. Vi fick stå i en LÅNG kö och fick på så sätt även se vaktavlösningen som vi annars förmodligen hade missat. Sen kollade vi in alla drottningens smycken och allt annat som finns att se.

Efter tre timmar på Towern orkade vi faktiskt inte gå hem, det var kanske 26-28 grader varmt och klarblå himmel. Så vi tog tunnelbanan och passade på att äta mat på en pub innan vi gick till hotellet. Å här kommer alkoholen in. Här tog Martin och Junior varsin öl, den första och sista på den här resan. Vi har inte haft någon särskild budget, men vi lever ofta sparsamt även på semestern. För oss funkar det inte att äta en lunch eller middag för 15-20 Pund per person. Idag åt vi köpta mackor till lunch för 14 Pund och kunde kosta på oss en lite dyrare middag, som blev 52 Pund. Igår kostade lunchen nästan 40 pund och middagen ungefär lika mycket. Så vi ligger på runt 600-800 kronor per dag för oss fyra tillsammans. Vi gör hellre en resa till snart, än äter dyr mat  :-)

Imorrn är det alltså dax att åka hem. Då tar vi våra väskor och drar dem genom Hyde Park igen, handlar det vi missat på Primark innan vi äter lunch och rullar vidare till Victoria station och tar tåget till Gatwick. Vi har haft en riktigt härlig minisemester och kommer nog tillbaka ganska snart. Martin har fallit pladask för London och har mer han vill se här. Vi får väl se när det kan bli... detta var nog den sista resan på ett bra tag med båda killarna. Nu kommer de att leva sina egna liv och resa på sin egna äventyr. Så jag har njutit lite extra mycket den här gången, med hela familjen samlad.

Vi lämnar London otroligt nöjda. Och... vi kommer tillbaka  :-)

1. Men vad härlig resa. Själv har jag varit i London x antal ggr. Tycker verkligen om den staden.
    & jag fattar inte det heller varför man bara MÅSTE ha alkohol bums....
    Kramen

1. Vissa börjar ju redan på Arlanda, oavsett tid på dygnet...

2. Ja... sista resan på ett tag kanske.

Jag har tänkt på detta...nu får man börja hitta tillbaka till allt man gjorde innan barnen, men också det man inte gjorde men vill göra. Även om jag visst lever mitt liv med barn, så finns det saker man nu bara kan unna sig utan att tänka på dem hela tiden. :-)

Men att senare i livet, kanske när de fått egna barn, göra resor tillsammans är också något att se fram emot.

1. Ja, nu blir det några år när vi reser själva eller när eventuellt någon av grabbarna hänger på. Sen blir det med barnbarnen, om det blir några :-)

3. Åh, det är så mysigt att resa. Jag sitter och kollar på resor till hösten as written. Måste ha en solstol och massor av sol innan två månader, det är bara ett MÅSTE!

Kram
    Stoffe

1. Att planera en resa är halva nöjet! Vi får solstol redan idag, på vår altan :-)

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: