lördag 18 maj 2013

Urk, så äckligt!

Jag är så otroligt glad att Skype och chatten på Facebook finns. Tack var detta kan vi prata via Skype med vår kompis Linda i Gambia och vårt fadderbarn Smile på chatten. Helt gratis!

Här om dagen hade jag ett långt samtal med Linda för att prata om pengar som hon ska ge till Smile. Vi har samlat ihop lite extra till honom, nu när turistsäsongen är slut och regnperioden närmar sej.
Frågan var bara vart och hur våra pengar skulle göra bäst nytta. Eftersom familjen bor vid Gambiafloden och använder flodens skitiga vatten, frågade jag om det på nåt sätt fanns något man kunde göra för att rena vattnet. Det kunde hon inte svara på, men berättad istället något riktigt äckligt...

En dag kom en flicka till Linda med en ketchupflaska. Hon öppnade flaskan och visade en lång (0,5-1m) vit, fingertjock mask. Masken hade hon dragit upp ur sin mage genom halsen... Linda släppte allt hon hade och tog med flickan till läkaren förstås. Hon fick medicin och blev bra. När Linda för en tid sedan fick veta att hennes trädgårdsmästare inte kan sova på nätterna för att det känns som något rör sej i hans mage... ja, då fick han självklart också medicin och nu sover han gott på nätterna igen. Linda har tagit medicin hon med för säkerhets skull. Tänk så himla äckligt att dra upp en lång, fet mask ur halsen - URK!

När jag pratade med Smile igår frågade jag hur det stod till med hans mage och hur resten av familjen mår. Han berättade att just det här med mask är ett stort problem som nästa alla har. Jag sa direkt att vi kommer att se till att han får medicin och att vi ska försöka hjälpa hela hans familj (ca  20 pers) också. Varje tablett kostar ca 20 kr och man behöver 2 tabletter för att bli av med masken. Alltså ska vi köpa 40 tabletter och ska nu samla ihop 800 kr till medicinen.

För 800 kr kan vi alltså hjälpa en hel familj. Masken tar all näring man väl lyckas få i sej och bryter ner en redan svag och fattig människa väldigt fort. Är kroppen redan försvagad av mask är risken ännu större att man dessutom får malaria eller andra sjukdomar eftersom kroppen inte orkar stå emot. Igår jag ut med ett upprop på min Facebook och bad helt enkelt mina vänner om hjälp, direkt fick vi en donation på 200 kr. Så nu vädjar jag till er som läser detta om ytterligare hjälp.

Känner ni att ni vill vara med och hjälpa Smile och hans familj? Maila till mej: mrinda@swipnet.se så får ni ett konto att sätta in pengar på. Pengarna för vi över till Linda som köper medicinen och sedan ger till Smile att ta med upp till sin hemby. Han åker dit i Juli, så vi har en månad på oss att samla ihop så mycket pengar vi kan. Blir det mer än 800 kr kan vi även köpa ett par säckar ris och skolmaterial till de 14 syskonen. Varenda krona kommer till nytta och inte en enda administrativ avgift, ALLT kommer fram!

Hjälp oss att hjälpa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: