lördag 2 mars 2013

En sak i taget


Vi kvinnor har ju som bekant ett rykte om oss att inte kunna göra en sak i taget, medan män tydligen inte kan göra flera saker i taget. Detta sägs ofta en aning ironiskt och ska tydligen antyda att det är bra att göra många saker samtidigt. Jag undrar varför?

Kan det inte vara så att den som gör flera grejer på samma gång kanske slarvar eller lämnar ofärdiga grejer efter sej? Det kanske är så att männens sätt att koncentrera sej på en sak i taget är det som ger bäst resultat?

Det heter ju att en kvinna sitter på toa samtidigt som hon städar ur handfatet, svarar på sms och plockar upp skräp från golvet. Eller att hon säger god natt och på vägen till sovrummet har hon städat halva huset. Vad är det för bra med det? Kan hon inte bara få sitta där på toa i fred och göra ingenting eller faktiskt säga god natt och gå och lägga sej en vettig tid.

Vem är det som säger att det ena är bättre än det andra? Vad gör den ena människa bättre än den andre? Jo, samhället och den där förhatliga Jante! Man ska vara produktiv och duktig. Som kvinna ska du klara allt och göra allt, ändå får du sämre betalt. Medan du som man dumförklaras men har bättre betald. Vi kvinnor blir förbaskade och känner oss kränkta för den lägre lönen, men hur många män känner sej kränkta när vi säger att de knappt kan gå och tugga tuggummi samtidigt? De bryr sej inte! Männen har nämligen förstått att det inte finns någon mening med att sitta där på toa och samtidigt städa, de har för länge sen fattat att man behöver lugn och ro när man sitter där och klämmer.

Ibland är männen faktiskt en hel del smartare än oss kvinnor. De tar det lugnare, gör en sak i taget - inte för att de inte klarar mer, utan för att det faktiskt inte är nödvändigt! Färre män än kvinnor är utbrända, det säger väl en hel del.

Så min uppmaning till mina medkvinnor idag är att göra en sak i taget. Drick ditt kaffe utan att se dej runt eller plocka upp strumpan som någon lämnat på golvet. Lägg dej i badet, läs något och lås dörren, sätt på musik så du inte hör vad som händer utanför. Kliv sedan upp ur badet utan att hänga upp handdukarna som ligger slängda på golvet. Sitt på toa, läs något eller bara sitt där och filosofera och skit i det smutsiga handfatet. Visst kan det vara svårt i början, men med lite övning blir du precis lika bra som vilken man som helst.

Sen tar ni ett handtag allihop tillsammans och städar hemmet. Ett rum i taget och en stor belöning efteråt. Tänk så mycket bättre lilla mamma skulle må och tänk så bra all de andra skulle må av att se morsan må bra och vara avslappnad. Alltså: en sak i taget är det som gäller från och med idag. Ok?


7 kommentarer:

  1. Det ryktet är betydligt överdrivet ;)

    SvaraRadera
  2. Haha! Tror du det eller vet du helt säkert :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har ju förmågan att kunna göra mycket samtigt.
    Dammsuga, torka, prata i telefonen och hålla reda på ex spisen. Så jag är inte insöad på att göra en sak åt gången. men det kanske beror på att jag har haft jobb hela mitt liv som inte tillåtit det.

    Ps; Lånade en stationär dator för att kunna kommentera. Funkar fortf inte från min Iphone :(

    Kram
    Stoffe

    SvaraRadera
  4. Jag har ju förmågan att kunna göra mycket samtigt.
    Dammsuga, torka, prata i telefonen och hålla reda på ex spisen. Så jag är inte insöad på att göra en sak åt gången. men det kanske beror på att jag har haft jobb hela mitt liv som inte tillåtit det.

    Ps; Lånade en stationär dator för att kunna kommentera. Funkar fortf inte från min Iphone :(

    Kram
    Stoffe

    SvaraRadera
  5. Va sjutton! Jag kan ju kommentera från min telefon... tack ändå för att du ansträngde dej :-)

    SvaraRadera
  6. du har säkert helt rätt

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: