söndag 26 november 2017

Helt magiskt på Birka Cruises!

Vi testar ju julbord just nu och i fredags var det dax att kliva på Birka Cruises för att kolla in deras Vintersmak och förvandlingen av Sjösalen. Men inte bara det! Jag skulle även ta över deras Instagram för ett dygn med allt vad det innebär.

Innan vi åkte hade jag sett bilder under uppbyggnaden av Vintersmak och även träffat tjejerna på kontoret som planerat allt. Jag visste alltså på ett ungefär vad som väntade och var mer än nyfiken på att få se allt på riktigt. Marie som är pressansvarig på Birka Cruises mötte upp mej och Heidi i terminalen. Sen fick vi sitta en stund upp i baren på däck 10 innan vi fick våra hytter. Jag älskar Birkas lite större hytter! Jag skulle utan problem kunna vara borta en vecka med båten om jag fick en sån hytt! Det är stora fönster och en bekväm soffa där man kan sitta och drömma sej bort. Är fönstren rena kan man ligga i sängen och ta bilder på naturen som glider förbi  :-)

17.30 hade vi tid för att träffa personalen i Sjösalen och sedan en halvtimme på oss att fota det otroliga vinterlandet. Den tiden räckte knappt. När dörrarna öppnades kom man in i en helt annan värld med älvor, trollkarlar, djur, mängder med granar, ett gigantiska pepparkakshus och ett helt rum fyllt med godis. Allt otroligt fint och väl uttänkt. Man blev lixom 5 år igen och kunde inte sluta att titta och förundras. Kamerorna gick varma! Vi kom faktiskt tillbaka dagen därpå för att fota lite till  :-)

För att få plats med allt har man plockat bort ca 70 platser och nu är det en helt annan atmosfär i den annars ganska stökiga matsalen. Vi som brukar äta snabbt och gå tillbaka till hytten igen, satt länge och njöt av både mat och miljö. Allt är lugnare på nåt sätt. När det gäller maten har man plockat bort sånt som inte hör till julen. Kvar är ett julbord där man kan smaka på allt och faktiskt orka ta mer av det som var extra gott - utan att bli proppmätt! Martin kunde knappt sluta äta av den rökta torskrommen och jag åt skinkmacka efter skinkmacka. Till skillnad från förra året så var skinkan jättegod! Det finns även en massa att välja på för vegetarianer och även detta var väldigt gott. Skinkan på rotselleri var jättegod!

Det fanns faktiskt ingenting att klaga på, möjligen att Jansons var lite för salt - det sa vi till om så det har nog redan rättats till. Som vanligt hörde vi njutningsfulla suckar från dem som gillar lutfisk, den är tydligen väldigt god. Jag gick alldeles för många vändor till godisrummet, både för att fota och plocka mer godis - men blev ändå inte så där proppmätt som man kan bli av bufféer. Jag kan inte nog berömma Birka Cruises både för den fantastiska miljön och maten! Detta bli svårt för de andra rederierna att mäta sej med.

Efter maten såg vi julshowen som i stort sätt var som förra året, men med andra artister. Den får man nog göra om till nästa år om jag ska bli imponerad. Men med massor av julsånger och vinterlandet i sjösalen så var det svårt att inte få julstämning. Så nu är jag redo! Jag kan fira jul imorrn!

Martin gick och la sej rätt tidigt pga en envis förkylning, så jag och Heidi upptäckte båten lite på egen hand och hamnade i baren uppe hos vår kompis Magnus. Där var det silent disco som innebär att man har hörlurar på sej med olika frekvenser. Du väljer själv vilken slags musik du vill ha i öronen och alla med samma färg på ljuset på hörlurens utsida har samma musik och kan alltså dansa i samma takt. Det ser helt sjukt ut och i fredags var det definitivt inte så tyst som det borde vara. Jag säger bara löningshelg... Heidi och jag hade iaf kul och hann för en gångs skull prata lite med varandra.

Det var alldeles lugnt på havet, inte lika lugnt ombord... vi vaknade hyfsat utvilade och åt en lång frukost uppe i Compagniet. 10.30 hade  jag tid hos Erika i SPA´t, där skulle jag få massage och verkligen mysa en stund. Herregud så skönt det var! Erika är en av dem som varit längst på båten, ända sedan Birka startade för 13 år sedan. Jag gick på små moln tillbaka till hytten. På vägen tillbaka till Stockholm var vi mest i hytten och tog det lugnt. Vi skulle ju vidare på ännu fler roligheter direkt när vi kom i land.

Summa summarum så måste vi verkligen rekommendera Birkas julbord i år. Maten och dekoren utgör en helhet som ger en helt magisk upplevelse. Vi hörde många "åh" och "ah" från alla håll. Jag hade kunnat åka en gång till på direkten! Det ska bli otroligt spännande att se hur detta utvecklas till nästa år och hur de andra båtarna väljer att svara...

Å hur gick det med instagrammandet då? Jo då, det gick bra! Jag försökte att lägga ut bilder på sånt som Birka själva inte brukar visa upp men som jag som gäst kan tycka är intressant. Lite från hytten, taxfree och maten förstås. Gå in och kolla får ni se  :-)

Nu har vi bara en båt kvar att testa, nästa lördag går vi på Vikings Cinderella. Sedan ska vi skriva ihop en jämförelse så ni enkelt kan se vilken båt som passar er bäst om ni vill äta julbord på havet i år. Har en känsla av att vi gör om alltsammans nästa år... Det är heeeelt ok!

PS. Ha lite koll här på bloggen, inom kort kommer jag att lotta ut ett par kryssningar... missa inte det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: