tisdag 9 maj 2017

Glöm inte adapter när du åker till England...

Jag anser mej vara en hyfsat rutinerad resenär, som har koll på det mesta när jag åker iväg. Jag börjar fundera på packningen ett par dagar innan jag åker och slänger ner saker i väskan vartefter... å ändå glömde jag nästan det viktigaste när man åker till England; adapter!!!

Jag visste att jag hade glömt något, det var alldeles för enkelt och gick alldeles för snabbt att packa den här gången. Men jag kunde för mitt liv inte komma på vad det var förrän jag checkade in på hotellet ganska sen i söndagskväll. Portiern hade ingen att låna ut till mej, så det blev att spara på batterierna och se ett inköp som "mission 1" dagen därpå.

Jag kom alltså till Storbritannien i söndagskväll, till Birmingham närmare bestämt. Jag mötte upp Thomas från Visit Great Britain på T-centralen och tillsammans tog vi oss till Arlanda och sedan med direktflyg (Monarch) vidare till Birmingham. En himla trevlig 27-åring från Danmark som bor i Sverige och är lätt att förstå. Med på resan var även Maja, 21 år, men hon kom direkt från Danmark så henne träffade vi på hotellet. Tant Marlene ska alltså tillbringa veckan med två ungdomar och lyckas förstå danska... det kommer inte alls bli svårt! Ungdomarna är jättegulliga och deras danska är helt ok, det är nog Maja som har mest problem med min svenska  :-)

Söndagen gick alltså mest åt att resa, men igår började äventyret! Efter en natt i ett rum för en Macdonald Burlington Hotel var vi reda att ta oss an Birmingham. Efter en frukost i en överdådig matsal fick vi träffa en representant från hotellet som visade oss runt. Hotellet ligger så otroligt bra! Från flygplatsen tar man bara ett tåg som tar kanske 15 minuter, det stannar inte ens 20 meter från hotellet. Eller... tåget stannar ju inne på stationen och man får gå en bit där, men utgången på stationen ligger kanske 20 meter från hotellet. Så smidigt!
prinsessa på otroligt fina

Det är en gammal fin byggnad med vackra tak, snickarglädje och utsmyckningar. Det är som att gå runt i ett gammalt palats och är man kommer in känns det som man gå in i ett SPA eller en lyxigare badanläggning. Rummen vi fick var minisviter som var kanske 40 kvm stora och med superfina badrum i marmor. Här och där fanns små salonger där man kan sitta och läsa eller titta på tv. Vi fick även se ett av rummen som var nyrenoverade och som var superfint!

Eftersom hotellet ligger så bra är det förstås som gjort för affärsresenärer, men där var även flera par och mindre sällskap. Perfekt för en weekendresa eftersom det ligger mitt i smeten! Hur centralt det faktiskt låg skulle vi snart få veta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: