tisdag 8 mars 2016

Jag som alltid avskytt att träna...

Jag känner inte igen mej själv. Jag har iofs nästan alltid tränat på nåt sätt, men jag har nästan alltid avskytt det. Det enda som varit ok är att springa, allt det där andra; simma, gymma osv har varit avskyvärt! Dans har också varit kul, men det är mer nöje än träning  :-)

Å nu älskar jag att ta ut mej i maskinerna på Curves. Vad har hänt??? Att jag skulle tycka om att träna på ett gym fanns inte på kartan. En massa vältränade människor åsså hubbabubban jag... nej tack! Men så startade väninnan Curves och jag upptäckte att så är det inte där! Det finns vältränade människor, men de är alldeles normala och bryr sej inte om hubbabubban brevid dem. En viktig sak är att det inte finns några speglar. Det är sååå skönt! Spegla sej kan man göra hemma. Åsså finns det inga vikter, man tränar med sin egen styrka som motstånd. Åsså finns det inga män, vilket gör att det är väldigt prestigelöst. Det finns inga män att imponera på och då behövs heller inga coola träningskläder eller smink. De flesta kommer dit osminkade i sina bekvämaste, urtvättade träningskläder - vissa har inte ens gympadojjor utan kör i strumplästen. Totalt prestigelöst!

Tycker man om något så gör man det oftare. Å när man märker resultat blir det ännu roligare! Jag har hittat en grop! Vid sidan om min navel, på bägge sidorna, finns en grop! Jag börjar få form på magen, det har jag aldrig haft förut. Å på en bild igår såg jag att det börjar bli form på mina axlar, det har det heller inte varit förut. Eller jo... det har varit en form - fluffig och rund. Nu ser man faktiskt konturer!

Gårdagens vägning har också visat goda resultat, 7 hekto ner! Snart lämnar jag 60-talet bakom mej och hade inte tänkt att återvända dit. 2 kilo till första målet, sen får vi se. Drömvikten är en bit bort och kanske inte ens nåbar. Allt beror på medicinen och hur allt är runt omkring mej. Att kroppen tajtar till sej är det viktigaste, men jag vill samtidigt lämna 60-talet så långt bakom mej jag bara kan för att minska risken att återigen hamna på övervikt och bmi över 25.

Just nu är jag supertaggad! Jag ser förändringar på kroppen, som ger förändringar i knoppen. Att jag skulle älska styrketräning och köra skiten ur mej flera gånger i veckan är mer eller mindre otroligt. Mitt mål var att träna en gång i vecka för att stärka kroppen, bli lite smidigare och få mindre ont i ryggen. Att bygga muskler som syns var inget jag alls strävade efter, men jäklar så häftigt det är! Å med muskler är det lättare att hålla den nya vikten. Sånt jag förr vetat om men bara viftat bort... Nu tränar jag tre ggr i veckan och då tar jag i allt jag har! En halvtimme, 2-3 ggr i veckan. Den tiden har de flesta av oss.

Jag säger inte att alla funkar som jag, men jag skulle önska att alla gav det en chans. Just idag är det Öppet Hus på alla Curves i hela Sverige med gratis träning. Testa! Ge det ett par månader och utnyttja verkligen medlemskapet! Ta en bild idag och sedan en ny var fjärde vecka, så ska ni se att er kropp förändras och hur mycket bättre ni mår. Resultat föder resultat kan man nog säga. Det kommer kanske inte hända så mycket på vågen, men på måtten! Vikten fixar man med bra mat.

Här är alltså den fd hubbabubban som avskytt att träna som numera gärna åker upp och drar av en halvtimme i maskinerna. Enkel cirkelträning som alla klarar! Även jag, med fibro och allt  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: