torsdag 14 maj 2015

Härlig matupplevelse!

Förmiddagens tråkigheter är kanske inte glömda, men undanstoppade längst bak i skallen. Jackan fanns kvar, så en ny är beställd ifall att...

När vi klev av båten körde vi direkt till Mariehamn och checkade in på Park Alandia Hotell. Ett litet hotell med väldigt trevlig personal. Rummet är som hotellrum brukar vara, badrummet fräscht och det viktigaste av allt: fritt Wi-Fi på rummet! Överhuvudtaget så har Åland visat upp sina finaste sidor när det gäller människor och service. Alla är verkligen supertrevliga!

Vi packade ur bilen och gav oss direkt ut på "stan" för att hitta något att äta. Klockan var närmare 14.30, så lunchtiden var passerad md råge kan man väl säga. Men vi ville hinna till bla Pommern för att ta lite bilder, eftersom det ska regna imorrn. Åsså tänkte vi att de säkert skulle ha en liten restaurang eller café... så fel man kan ha... Vi tog våra bilder och konstaterade snabbt att där inte fanns något att äta alls. Det fick bli en promenad till närmaste supermarket istället och varsin macka på rummet. Det går bra det med!

Middag däremot blev en heeelt annat grej! Då var vi inbokade på Restaurang Indigo som ligger nära hotellet. Vi blev mycket väl mottagna och fick ett bord vid fönstret. Restaurangen var jättemysig och hade en intressant historia som gick att läsa i menyn. Där stod också händelser på ön genom åren, sånt där nördigt onödigt vetande som är himla kul  :-)

Menyn var inte särskilt omfattande, men där fanns det viktigaste som fisk, nöt, vegetariskt och lamm. Det behöver ju inte vara mängder av rätter, det blir bara svårare att välja då. Vi valde skaldjursrisotto till förrätt bägge två, sen valde jag oxfilé och Martin tog hängmörad biff till varmrätt. Bägge serverades med husets egen pommes. Till maten lät vi den otroligt trevliga servitrisen välja vin åt oss och det gjorde hon riktigt bra. Vinet och maten passade väl ihop och blev en perfekt kombination.

Risotton var riktigt god, möjligen hade jag hellre haft parmesanen i rätten istället för stora hyvelflagor ovanpå. Köttet var perfekt tillagat, precis medium som jag vill ha det - varken mer eller mindre. Jag är ju såsälskare, så enligt mej är det alltid för lite sås på tallriken. Haha, sån är jag! Dessert tog vi ingen, bara en kopp te resp kaffe och till det ett trevlig samtal med servitrisen som gav oss lite nya tips att kolla upp här på ön. Vilken service! Mysigt stället och härlig personal, sånt gillar vi!

Mätta och belåtna gick vi ner mot Österhamn och Ångbåtsbryggan. Det fanns inte så många båtar att titta på än, men solen sken och det var fint att gå där och mysa efter maten. Imorrn ska vädret bli sämre, så vi planerar inomhusaktivteter så mycket det går. Ett och annat museum och lite bilåka antar jag. Allt vi egentligen vet är att vi ska byta hotell och förflytta oss öster- och norrut för att slutligen hamna lite västerut där vi ska bo nästkommande två nätter. Att denna lilla ö har så mycket att bjuda på hade jag ingen aning om!

Nu säger vi god natt. Imorrn är en fullpackad dag - häng med!