lördag 25 april 2015

Mumsigt kladdig muggkaka

Idag är det fullt ös hela dagen med vårevent med Loppi och sen öppningen på Gröna Lund. Så jag ska strax åka till stan och sen kommer familjen efter om några timmar.

Vi håller på att testa muggkaka av olika slag och förra helgen gjorde vi en otroligt god kladdkaka. Receptet la vi ut på magasinet, men ni var säkert en hel del som missade det - så här är det igen! Det är verkligen värt att testa om ni gillar choklad och kladdkaka. Det gör jag!!! Nästa gång ska jag lägga i en lakritsbit i mitten, det borde blir kalasgott!

Här är receptet för en muggkaka, men den blir ganska stor och mäktigt och funkar därför att delas på två. 7 PP, 4 om man delar den alltså  :-)
  • 1 ägg
  • 1 dl havregryn
  • 1 msk sötningsmedel
  • 1/2 dl mjölk
  • 1 krm bakpulver
  • 2 tsk kakao
  • 1/2 mosad banan
Gör så här:
Blanda ner alla ingredienserna i en skål och rör om ordentligt tills det blir en smet.
Häll i smeten i en värmetålig kopp, men tänk på att lämna ungefär 1/4 - 1/3 av koppen "ofylld" eftersom smeten kommer resa sig väldigt mycket i mikron. Att äta kakan direkt ur koppen funkar jättebra, men om du vill äta den färdiga muggkakan ur en tallrik bör du smörja in koppen med ex olivolja för att lättare få loss den.

Sätt in koppen i mikron på hög värme i 1.5 - 3 minuter beroende på hur kladdig du vill att kakan ska vara och vilken effekt din micro har.

Det som är så bra med muggkakor är ju att det goda finns i en begränsad mängd. Gör man en hel kladdkaka i en stor form så finns det ju så mycket av det goda och det är lätt att man fortsätter att äta tills det är slut fast man egentligen inte orkar mer. En muggkaka är slut när den är slut, om man inte gör en till förstås...  :-)

 Ha en fantastisk dag!


2 kommentarer:

  1. Men MMMMMM du gjorde fasen MIN DAG jag är chokladnarkoman haha :) nu får jag ge mig till butiken och inhandla detta pronto

    ha en härlig helg :)

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera
  2. Det ärdolf som gillar sånt här. Får väl överraska honom.
    kramisen

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: