måndag 7 november 2011

Gambia in my heart!

1 nov 1990 åkte vi på semester till Gambia, det var det absolut bästa jag kunde gjort! Den resan slutade med att jag åkte hem, packade om och flyttade dit  :-)

Under en säsong jobbade jag på Kololi Beachclub och hade den bästa vintern någonsin. Jag hade länge drömt om att få se afrika, men kunde inte drömma om att jag skulle bo där.

Gambia är en pyttelitet land, som ligger i ett annat land; Senegal. Man har en fin strand och en ganska lång flod och det är i princip vad man har. Plus en jäkla massa bush! Jag bodde nära Fajara beach, bara kanske 100 meter från stranden. Lugna dagar kunde jag höra vågorna ända upp till mitt hus. Vågorna från Atlanten. På stranden satt jag ofta och skrev mina brev hem, det var innan internet användes där och att ringa var väldigt dyrt och krångligt.

Jag älskade att sitta där och titta ut över havet som inte hade något slut. När jag åkte hem efter ett halvår var jag övertygad om att jag skulle komma tillbaka säsongen efter, men ödet ville annorlunda. Det blev istället giftermål och två barn, inget mer Gambia... jag fick leva på mängder med bilder och minnen. Men om ett år är det dax! Vi skulle ha åkt denna julen, men eftersom julen ligger så illa till i år och pengarna inte finns så skjuter vi fram det ett år. Så den 21 dec 2012 drar vi iväg, då ska jag visa min familj hur jag bodde och vad jag gjorde där. Å jag kan knappt bärga mej, jag längtar dit så det nästan gör ont!

Vill ni åka till ett land där alla är vänliga, men ibland kanske något närgångna... där naturen är fantastiskt och upplevelserna hur många som helst. Där delfiner leker längst med båten på Gambiafloden och maten är supergod. Ja, då ska ni åka till Gambia och ni ska INTE bo på något av de större hotellen utan ta ett litet och dessutom lämna hotellet då och då.

Jag lovar - ni kommer inte att ångra er!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: