onsdag 21 juni 2017

Tips till (mid)sommarbordet, grillen och picknicken.

Jag får väldigt många frågor om hur jag lever och vad jag äter under sommaren och särskilt till midsommar. Till skillnad från många andra så tycker jag att allt är mycket lättare på sommaren, när det gäller vikten alltså. Eller ja, när det gäller det mesta faktiskt. Solen och värmen gör att jag mår bra, är piggare och vill må ännu bättre genom bra mat och motion.

Det är alltså nu som jag rör mej mer och äter bättre. Men då är iofs jag ingen större vindrickare, det som ofta sabbar för andra. Jag har inga problem att leva på Cola Zero året om och det är en stor fördel när det gäller just vikten.

Maten då? Ja, vi äter ganska lätt mat, mycket sallad och grillat. Sånt som går snabbt att laga och innehåller få ingredienser. Man vill ju inte stå i köket när solen skiner  :-)

Vårt midsommarbord är ganska fattigt, det blir bara någon sill, potatis och sallad. Och självklart något gott med jordgubbar eller rabarber. På kvällen äter vi vanlig mat, just i år blir det Filégryta med ananas. Här är några förslag på vad ni kan ställa på bordet i (mid)sommar, tillbehör till grillen eller ta med på picknicken:


Buffébordet:

Tre olika potatissallader

Potatisknyten

Smörgåstårta

Somrig sallad

Avokado och mangosalsa

Fyllda champinjoner

Potatiskaka

Grönsakspaj

Vitkålsgratäng

Aubergingratäng

Zucchinigratäng

Pizzascones

Fröknäcke 

Cayennpanerad kyckling

Valnötsfocaccia

Quiche Lorraine  


Efterrätter:

Rabarberfromage

Hallonsorbet 

Krämig bananglass 

Njallastrutar

Persika under marängtäcke

Jordgubbstriffel

Gino 

Lätt rabarberkaka

Jordgubbspaj med vit choklad  

Kokosbollar 


Picknicken:

Pizzabullar 

Äggmuffins


Snacks:

Grönkålschips 

Baobab enegribollar

Rotfruktschips


Grillat:

Såser till grillen 

Fyllda champinjoner

Potatiskaka 

Grillspett med stora räkor

Marinader

 
Klicka på länkarna så får ni både antalet SP och recepten.  Hoppas ni fått några idéer som går att använda även i framtiden. Ha en fin midsommar och även sommar förstås  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: