tisdag 20 juni 2017

Sista timmarna i Belgrad tillbringades på en vingård

Tyvärr regnade det nästan hela söndagen, så de små mysiga städerna vi besökte blev inte riktigt så mysiga som de kunde ha varit. Tänk att väder har så stor roll för en upplevelse. En stad ser ut oika ut beroende på om det är sol eller regn. Så de bilder jag tog gör inte alls städerna någon rättvisa, alltså måste jag åka tillbaka  :-)

Men på måndagen var solen tillbaka och de allra sista timmarna i Serbien tillbringades på Aleksandorivc fantastiska vingård. Här välkomnades vi med ett rosébubbel som var otroligt gott. Vi fick se en film om vingården och visades sedan runt. Här står vinfaten på långa rader och buteljerad, men inte helt färdiglagrad chardonnay ligger staplade i stora högar och det ligger en svag doft av vin över hela stället. Vi bjöds på lunch med tillhörande vin på den enorma terrassen och med vinrankor så långt man kan se. Hela området är så otroligt vackert!

Aleksandrovic Vinarija är en av de äldsta och största vingårdarna i Serbien och ligger strax söder om Topola, ca 85 km söder om Belgrad. Här tillverkas det mesta i vinväg och deras äldsta och mest berömda vin är Trijumf som blev en av mina favoriter. Både rosén och det mousserande vinet är väldigt gott! Tyvärr finns vinet inte i Sverige, än...

När vi ätit klart och smakat hela fem olika viner smet jag ner i vingården på jakt efter den perfekt vindruveklasen. Och jag hittade den! Dignande, saftiga druvor i en perfekt droppform. När jag lyfte blicken över området var det nästan så jag höll andan, så vackert är det. De andra satt kvar på terrassen och vet inte vilka fotopärlor de gick miste om. 


Det är absolut värt att åka den dryga timmen för att komma till vingården, boka gärna besöket i förväg så att ni helt säkert kan få en rundvisning, provning och lunch. Å ta god tid på er att sitta på terrassen och bara njuta av den otroliga utsikten!

Ett perfekt slut på en väldigt lärorik och intressant resa. Serbien har imponerat och jag kommer absolut tillbaka  :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: