fredag 6 januari 2017

Första dagen är alltid bäst!

Semestern allra första dag är den bästa tycker jag. Man vaknar på morgonen och vet att massor med lediga dagar ligger framför en!

Vår resa började inte riktigt som den skulle... vi hade räknat med vissa förseningar pga snöovädret, men vi klev på flyget precis som beräknat och allt var frid och fröjd. Tills vi skulle rulla ut ur gaten, då funkade inte bilen som skulle knuffa ut oss. Det kom en ny, men den funkade inte heller... den tredje funkade och vi kom ut på startbanan. Då meddelar kapten att de fått en felindikation och att vi måste tillbaka till gaten.

Det kommer ombord en tekniker... och sen ett par mekaniker och efter två timmar är allt äntligen löst och vi kan lyfta. Så den efterlängtade solnedgången över öknen fick vi se medan vi landade i Egypten. Det gick bra det med. Men detta innebar att vi inte visste ett smack om vart vi var förrän dagen därpå, det var nämligen kolsvart när vi kom till hotellet.

Igår däremot då såg vi allt! Jag vaknade till en otrolig soluppgång, efter en kall natt på rummet. Det var nåt fel på termostaten som är fixat nu. Området är helt galet stort! Jag har aldrig tidigare bott på ett så stort hotell. Det är enormt! Vårt rum är kanonfint med en balkong stor som sonens etta :-)

Så gårdagen gick mest åt till att utforska området, det blev sisådär 11 000 steg bara av att gå runt här! Vi har bokat en tredagars-utflykt till Luxor/Aswan/Abu Simbel, prata med guiderna och legat på stranden. Vi avslutande dagen med en promenad till marinan för lite shopping i solnedgången. Så nu vet vi var vi bor och har redan fått lite färg på nosen.

Idag är det varmt och nästan vindstilla, så vi tar nog en heldag på stranden  :-)