tisdag 4 oktober 2016

Sixten fick följa med hem

Igår var det dax för årets service av bilen och därmed årets Ullared-tur. När vi krockade med älgen för 16 månader sedan fick vi nämligen så bra service från verkstaden i Småland att vi numera tar hjälp av dem med allt som gäller bilden. Visst är det 45 mil enkel väg, men det är det värt!

Den här gången var det en stor service, byte av bromsar och avgassystem, plus lagning av fönsterhissen som skulle göras. En himla massa alltså och dyrt skulle det bli. Vi kollade förstås med en verkstad här i Stockholm, men de skulle ha runt 30 000 plus moms medan "vår" verkstad låg på drygt 10 000 inkl moms. Då är valet inte så svårt, även om det är en bit att åka. Att jag dessutom får låna en bil att kan åka till Ullared och shoppa med medan gubbarna lagar min bil är ju inte helt fel. Så även om jag shoppade loss totalt och la på bensinkostnad, skulle det bli billigare än att fixa allt i Stockholm. Så det var bara att bestämma dag och dra iväg, igår var den dagen.

Mamma tyckte inte att jag skulle åka alla mil ensam så därför hängde hon med. Vi började med att åka till min kompis Å i Jönköping redan på söndagen och sparade på så sätt en massa tid på måndagmorgonen. Strax innan 9 svängde vi in på verkstaden som tog min nyckel och kasta åt mej nyckeln till lånebilen, vid 9.30 parkerade vi utanför Ullared. Vi hade gått om tid på oss, tidigast 16 skulle bilen vara klar - så vi strosade runt i lugnt mak, åt lunch, fikade och shoppade. Jag brukar bara hiva ner grejer i vagnen och inte ens prova kläderna jag köper, men igår hann vi tom prova grejerna.

Jag skulle ha ungefär allt! Hygienartiklar, julklappar, underkläder, nya resväskor och en massa annat. Min vagn var så full att mamma fick ta lite i sin. Kvittot var typ en meter långt! Överst i vagnen låg en stor Tomte, han var alldeles för söt för att lämna kvar i butiken. Idag har Pälsbollen använt honom som kudde  :-)

Klockan 17 var vi tillbaka till verkstaden, löste ut bilen för en himla massa pengar (men billigare än hemma) och började vår hemresa. När gubbarna på verkstaden såg alla kassar konstaterade de att jag behöver större bil... och att vi ses nästa höst igen. Janne och Rickard på Westbo Bilskadeservice vinkade av oss och vi påbörjade fyra timmars körning. Vi hade sällskap av en fantastisk kvällssol och när vi stannade för att tanka vid Brahehus var jag bara tvungen att ta mängder med bilder! Det var så fint!

21.30 körde vi upp på uppfarten hemma och lämnade åt Martin och min pappa att lasta ur bilen. Vi var rätt möra efter en lång dag. Men nu är bilen i toppskick igen och nästan alla julklappar är fixade! Å jag har en massa fina, nya träningskläder till Mallorcaresan! Ullared är kul att shoppa på, men en gång om året räcker! Nu ska vi bara få plats med alla grejer i badrumsskåpen, lägga ut hundbajspåsarna, sopsäckarna och allt annat i förrådet och städa upp alla grejer som bara slängdes i vardagsrummet igår.

Upptäckte att det tydligen gick lite för snabbt det vid gardinhyllan... Jag trodde att jag tagit två likadana julgardiner till köket, men det var två olika - så nu har jag lagt ut dem till försäljning på Facebook. Så kan det gå när man är trött och har lite för bråttom... jaja, allt annat gick bra och både jag och Martin är nöjda med mina inköp. Tur man har en make som tar emot det långa kvittot utan att ens reagera på summan.

De viktigaste inköpen igår bland alla andra grejer var en värmedyna till sängen och en pyjamas. Nu jäklar ska jag inte frysa den här vintern! Bara värmedynan var värd att köra nästan hundra mil för, det var sååå skönt att lägga sej igår. Å det var precis i rättan tid, imorse var det bara 3-4 grader och för första gången i år drog jag på mej yllestrumpbyxorna. Nu har verkligen den jobbiga tiden på året börjat... men jag har en värmedyna! Den kommer nog att hjälpa mej en hel del!

Kom an bara vintern! Mej knäcker du inte!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: