söndag 25 september 2016

Julklappar och pyntad trädgård!

3 månader kvar till julafton!
Jag gillar advent och jul, nyår däremot har jag inte mycket till övers
för. Under advent vill jag vara färdig med allt och bara mysa med
tända ljus och färdiga klappar under en pyntad gran. Självklart har jag de första julklapparna färdiga redan nu!

Den här helgen har vi höstfixat i trädgården, så nu är häckar och gräsmattor klippta, altanen städad, utemöblerna undanställda och ljusslingorna uppsatta. Det är bara tänt några timmar varje kväll eftersom pälsbollen är mörkrädd och inte vill gå ut om det inte lyser. Det som ser mer juligt ut tänder vi till advent. Den rosa slingan vid entrén har lyst varje natt hela sommaren, väldigt praktiskt när man kommer hem sent och ska hitta nyckelhålet  :-)

Jag gillar ljus och har solcellslampor både inne och ute. Inne i trappen står fejkblockljus som går på timer och på kvällarna myser vi med massor av levande ljus. Både för att det är mysigt och för att det höjer inomhusvärmen lite grann. Vi försöker hålla ganska låg temperatur och lullar runt i tjocka tofflor istället.

Och som sagt; de första julklapparna är fixade! Resten ska jag fixa om en vecka när jag åker till Ullared. Bilen ska servas och det gör jag i Smålandstenar, efter den otroliga service vi fick där efter älgkrocken. Jag sover hos bästa Å i Jönköping på söndag och är på verkstaden tidigt på måndagmorgon, där står en bil och väntar på mej som jag får låna medan grabbarna fixar min bil. Det är mycket som ska göras den här gången, så jag har gått om tid på mej att shoppa allt jag behöver (och lite till). Shoppinglistan börjar fylls på rätt bra  :-)

Att ha trädgården fixad känns så skönt! Eftersom jag får ont i händerna så fort det blir kallare ute så kan jag inte vänta för länge med röjning och uppsättning av slingor. Efter två dagars jobb och fyra vändor till sopen är allt klart! Och nu har Nisse flyttat in bland ljusen. Nisse som följde med Martin hem från Berlin för ett par veckor sedan. Där finns en butik fylld med julsaker som han kollade in åt mej. Hade varit livsfarligt för mej att gå in där!

Första advent kommer resten av julgrejerna upp, granen kläs och alla klappar läggs under den. Det är så jag överlever vintern! När julgrejerna försvinner blir det några mörka och tråkiga månader innan våren kommer med ljuset igen. Jag vet att många tycker att jag är ute för tidigt, men för mej funkar det! Hur funkar ni? När börjar ni sätta upp ljusslingor i trädgården? Hur står ni ut den här mörka perioden på året?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: