lördag 26 december 2015

Hur lång är julen?

För vissa börjar julen första advent och slutar efter trettonhelgen. Det är ganska länge. För mej är julen en dag; julafton! Försöker man gå ner i vikt eller hålla vikten får man helt enkelt begränsa längden på julen och göra den så bra som möjligt. Iaf jag!

Många väljer att strunta i allt över jul och sätta igång igen efter alla ledigheter. Visst kan man göra så, men då får man inte bli upprörd över resultatet på vågen heller. Många säger också att det inte är vad man äter mellan jul och nyår som är boven utan det man äter mellan nyår och jul. Å det kan jag väl hålla med om. OM man begränsar sej till just jul och nyår och inte struntar i allt längre än så. Jag måste upp på banna igen direkt, annars är min jul fram till påsk...

När man jobbat i "viktbranschen" ser man ett ganska tydligt mönster. De flesta skriver in sej i början på terminen; januari eller augusti. De som skriver in sej i augusti är supernoga fram till oktober ungefär, sen börjar man höfta lite... Man har gått ner stadigt i vikt och tycker att man kan programmet och börjar slarva. Kanske går man upp lite eller hamnar på en platå och kan absolut inte förstå varför. Att man inte är lika noggrann längre vill man kanske inte riktigt erkänna för sej själv. När det inte går lika bra längre, blir man inte lika peppad och strax innan advent ger man upp. "Jag tar tag i vikten igen, efter jul", heter det. Man ska nämligen unna sej (avskyr fortfarande det ordet). Så kommer man tillbaka i januari och nästa alla kilon är tillbaka igen. Så kör man stenhårt igen, fram till påsk ungefär och då upprepar sej mönster från hösten.

Jag säger inte att alla gör så här, men det är ett mönster som jag sett tydligen genom de 14 år jag suttit i kassan på VV. Men jag ser ändå en ljusning och att trenden förändrats en del tack vare Facebook. De finns mängder med viktgrupper på FB och där får man hjälp när det känns tungt, recepttips och en massa pepp, råd och stöd. De som är med i de grupperna verkar stanna kvar längre och många tar sej hela vägen fram, trots att många har väldigt lång väg att gå.

Jag är med i flera stycken, både för att peppas själv och för att kunna ge pepp. Lite erfarenhet har jag ju dock och kanske kan hjälpa någon att stå ut ett litet tag till eller hjälpa till vid en tankevurpa. Det finns även en grupp för Guldmedlemmar, som dock inte är jätteaktiv - men den finns!

Mitt tips till alla er som fösöker gå ner i vikt är att ta tag kontroll över läget igen NU. Inte imorgon, på måndag, efter nyår eller efter trettonhelgen. Utan NU! Det är lixom bara att komma igång direkt, för att miminera skadorna. Och har ni Facebook, sök på vikt så hittar ni massor med grupper som ger er stöd att stå ut hela vägen in i mål. Använd all kunskap som finns där! I kombination med en VV-klass är detta helt suveränt!


Hur har det gått för mej då? Måndag till onsdag var som vanligt, promenader varje dag och Curves måndag och onsdag. Julafton firades en dag, då gick vi en lååång promenad. Juldagen var som vilken vardag som helst, förutom att Martin var ledig. Så vi tog en lååång promenad även då, trots att vädret var riktigt vidrigt. Idag äter vi lunch hos Martins föräldrar och sen åker jag till Curves för ett pass. Vågen visar två hekto upp sedan i måndags, men dem ska jag nog hinna ta bort tills på måndag. Sen har jag bara en enda vägning kvar innan semestern! Trivs inte alls i min kropp, men det är bara att acceptera att det är så jag ser ut just nu och att jag jobbar på saken. Problemet är mitt, andra har sina bekymmer och ser mej förmodligen ändå inte på stranden. Människan är egoistisk och tittar inte särskilt mycket på andra, tack och lov  :-)

Jag är alltså på banan igen och nu vill jag veta hur det går för er! Hur lång är er jul? Är ni tillbaka på banan igen? Hur går era tankar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: