torsdag 31 december 2015

2015 - året som kunde blivit mitt sista...

Sista dagen på 2015. Dagen då man ska sammanfatta året som gått och kika in lite i det som kommer. Jag konstaterar att det varit ett väldigt händelsrikt år och det är ganska svårt att komma ihåg allt som hänt. Då är det himla bra att ha en blogg!!!

När vi gick in i 2015 var det med en svag strimma av hopp om att allt trassel skulle ordna upp sej. Ledordet för 2015 skulle vara GLÄDJE, vi ville ha in glädjen och gemenskapen i våra liv igen. Senior hade trasslat till det för sej och jag hade till och med förlorat hoppet om att allt skulle gå att reda upp. Men det gjorde det! Det har inte varit lätt, tårarna har varit många och jag gav upp mer än en gång. Men idag kan jag konstatera att vi har landat med bägge fötterna på jorden och även om det gungar lite då och då, så står vi iaf upp. Sonen mår bra, han fick sin första lägenhet i juni och har numera en flickvän som verkar heeeelt ok! Att hans liv redde ut sej är årets viktigaste händelse, om man kan se det som en händelse alltså...

Det var mycket som hände där på sommaren. 1 juni flyttade alltså sonen. 4 juni dog vi nästan. Det var då vi träffade älgen. Eller det var väl egentligen älgen som träffade oss. Det var en hårsmån från att gå riktigt illa, men jag slapp knacka på hos Sankte Per den här gången också. Älgen dog, det gjorde inte vi. Tack och lov. Men det skulle ta nästan ett halvår innan allt var färdigt med försäkringar osv. Å jag har fortfarande väldigt svårt att se en älg. Men vi lever, det är det enda som är viktigt!

Sommarvädret var bedrövligt. Vi åkte till Öland ett par veckor men packade knappt ens upp sommarkläderna. Å där hände det plötsligt en kväll! I solnedgången vid havet gick Martin ner på knä och friade till mej. Hur romantiskt som helst och det enda jag tänkte då var om han hade gjort sej illa eftersom han satt ner... men jag hörde ju vad han sa och svarade självklart JA! Så det var bara att åka hem och börja leta ringar, som vi sedan fick hjälp med att tillverka efter våra exakta önskemål. Å nu planeras det bröllop! Och bröllopsresa förstås  :-)

Åsså har vi varit ute och rest lite förstås. Du i Fokus har kommit igång rejält och firade ett år strax innan jul. Magasinet har gett oss möjligheter att se bla Åland, Varberg, Finland och en massa annat. Fem kryssningar har det blivit, ett helt gäng med teaterbesök och en massa nya härliga kontakter. Jag ser verkligen fram emot vad 2016 ska bjuda på den vägen!

2015 har alltså varit betydligt bättre än 2014, sånär som på den där älgen dårå... Junior mår toppen, Senior är på väg dit, Martin började och slutade sitt första jobb som datautvecklare och är nöjd med sitt karriärsbyte. Å jag... jag skriver och skriver och skriver, är aldrig helt ledig men jobbar när jag vill. Både bloggen och Magasinet går bra och besökarna ökar konstant.

Jag mår bra! Det var länge sedan jag avslutade ett år med de orden. Alltid har det varit något dödsfall, översvämningar, Ebola eller nån annan skit som grumlat tillvaron. Men i år mår jag bra! Jag börjar få ordning på värken, vikten går åt rätt håll och jag tränar regelbundet. Allt det som jag strävat efter på det personliga planet, att komma närmare målet att bli så frisk och hälsosam jag bara kan som pensionär. 19 år kvar  :-)

I kväll firar vi in det nya året tillsammans med Senior och hans S med hummer, gott kött och chokladfondant. Om några dagar drar vi iväg till värmen i Gambia och alla vänner där. Om ledorden 2015 var Glädje och Gemenskap så är ledorden för 2016 Hälsa och Kärlek!

Av 2016 önskar jag mej ännu bättre hälsa och ytterligare ett par kilo mindre. Till sommaren står jag brud i rosa klänning på en båt i skärgården. Efter det väntar en medelhavskryssning med masssor av sol och upplevelser. Och innan dess kommer vi alldeles säkert att ha åkt på en och annan kryssning, sett nya teaterföreställningar och träffat ännu fler nya bekantskaper. Alldeles säkert hinner vi med någon vecka på Öland också, på vår numera alldeles egna lilla strandremsa. Platsen med stort P.

Med detta vill jag önska er ett gott slut och ett riktigt gott nytt 2016. Jag önskar av hela mitt hjärta att det nya året blir alldeles fantastiskt för oss alla! Det går att vända de värsta av motgångar, man är mycket starkare än man tror. Må alla våra önskningar uppfyllas och att vi alla får vara friska och lyckliga. Och må alla älgar hålla sej i skogen.

Gott nytt år!




3 kommentarer:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: