söndag 20 september 2015

Underbara Björn Kjellman!

Det finns några skådisar som jag gillar extra mycket, en av dem är Björn Kjellman. Just nu är han med i musikalen Förklädet på Göta Lejon och han är helt strålande!

Det är lite svårt att beskriva Förklädet, det är lixom en berättelse om en musikal... Björn Kjellman är en ensam liten farbror som älskar musikalen "Det påstrukna förklädet" och den spelar han upp på sin gramofon samtidigt som han berättar handlingen för oss och förklarar vissa scener lite extra ingående. Detta betyder att allt stannar upp lite då och då.

Jag visste ingenting om vare sej handling eller ensambel innan vi kom i på Göta Lejon. Det enda jag visste var det vi sett på affischen, att Björn Kjellman, Pernilla Wahlgren, Kim Sulocki, Maria Lundqvist, Ola Forssmed och några till skulle vara på scenen. Thats it!

Ridån går upp och vi möts av en skådespel som ger väldigt mycket feel-good! Det är hjärtligt, varmt, kärleksfullt, komiskt, proffsigt och lättsamt! Allt på en gång! Publiken är blandad, jag har nog aldrig sett så många ungdomar i en teaterpublik någon gång, men också en himla massa rullatorer. Härligt! Det visar på en mångsidighet och att det finns en återväxt av teaterpubliken, vilket jag ser som otroligt viktigt och glädjande. Mina ungar har gått på teater så gott som varje år sedan de var 6-7 år och jag ser det som en viktig del i deras uppfostran. Jag kan förstå att man inte har eller tar sej råd, men det är en himla bra julklapp. Å även om det är det enda de får i julklapp ett år, som mina fick, så minns de den många år senare. Upplevelser ger minnen för livet!

Å den här föreställningen är en jättebra förstagångsteater! Tyvärr kan man inte köpa biljetter i julklapp än, men jag hoppas att den kommer att gå efter jul - för då är det verkligen ett bra julklappstips!

Ensambeln är perfekt tillsammans och det märks att de gillar att spela mot varandra. Många av dem har ju följts åt ett tag, genom några produktioner, och känner varandra väl. Maria Lundqvist är rent ut sagt skitbra på att vara packad! Kim Sulocki som superförförare i högklackat är så otroligt rolig och Ola Forssmed är underbar med sina gummiben. Pernilla Wahlgren spelar blåst brud hur bra som helst och Renni Mirro och Hanna Lindblad älskar varandra lika mycket som vanligt  :-)

Nu har vi sett väldigt många olika scenuppsättningar de senaste veckorna. Vi blir absolut inte blase, jag älskar fortfarande allt som har med teater att göra. När man ser mycket på kort tid ser man också tydligt vad man tycker om och vad man kan rekommendera. Med Förklädet färskt i skallen kan vi med gott samvete konstatera att Jersey Boys och Förklädet delar första platsen på vår topplista! Om man måste välja, så beror det på vem man är, och vad man tycker om, vilken man ska ta. Men vill man ha en mysig stund men mycket skratt och hjärta, då är det Förklädet man ska välja!

Björn Kjellmans lilla farbror kan man bara inte låta bli att älska, han är bara så himla underbar!

1 kommentar:

  1. Jag ska se den med min mamma (86 år) på lördag så roligt att höra att du gillade den :) .

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: