söndag 6 september 2015

Största reseminnet - kanske det viktigaste...

Min utsikt varje morgon
Tre veckor framåt kommer svenska resebloggar att ha olika ämnen varje dag som man kan skriva om eller lägga upp en bild på instagram om man vill. Jag tänkte haka på de dagar som jag känner att det berör lite extra. Jag är ju trots allt en riktigt resenörd och ser hela jordklotet som en guldgruva av platser att upptäcka, människor att lära känna och kulturer att berikas av.

Dagens ämne var att berätta om sitt största reseminne och det gick jag genast igång på. Det finns lixom bara ett och är så självklart för mej. Självklart handlar det om Afrika, men inte om en särskilt plats utan om det ögonblicket då jag från luften för första gången flög in över mangroveträsken. Vi var på väg mot Gambia, då gick inflygningen över Saharas öknen, in en kort bit i Senegal och där börjar mangroven som sedan flyter in i Gambia och Gambiafloden.

I det ögonblicket kände jag att jag kom hem och ett stort lugn fyllde hela mej. Jag hade inte ens landat, men kände direkt att här skulle jag kunna bo resten av livet. Jag var hemma! Inte kunde jag i mina vildaste drömmar ens föreställa mej att jag bara någon månad senare faktiskt flyttade dit för att jobba där en period. Det fanns lixom inte på världskartan, men så blev det! Å det är det absolut klokaste jag gjort i hela mitt liv. Det förändrade mej som person och gav mej en helt annan syn på mej själv, andra människor och kulturer och faktisk en helt ny livssyn som jag haft med mej sedan dess.

Tänk om jag vid den där första inflygningen vetat vad som väntade mej. 20 år gammal med hela livet framför mej, tog jag ett livsavgörande beslut som jag aldrig någonsin kommer att ångra. Gambia fyllde mitt hjärta och är fortfarande en stor del av mej. Afrikas kontinent är så otroligt stor och det finns så mycket att se och lära sej där. Å jag är så glad att mina barn och Martin också älskar det och gärna åker dit. Nu har vi ju även vår familj där och måste ju åka tilbaka även för deras skull. Om 121 dagar får jag se Saharas öknen breda ut sej igen och mangroven slingra sej fram. Sen får jag sätta fötterna i den varma sanden och bara uppfyllas av dofterna, smakerna och atmosfären.

Vill ni följa med? Gör det då! Det är inte försent att boka. Kolla här uppe, under "Häng med till Gambia" där står alla detaljer. Du är mer än välkommen  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: