torsdag 18 juni 2015

Äntligen positiva besked!

Klart den inte ska skrotas!!!
Igår gick nästan hela förmiddagen åt till att städa, packa, jobba och fixa inför midsommarhelgen på Öland. Vi skulle åka hemifrån vid 14, så innan dess var det full fart kan man väl säga.

Det var också dagen då jag skulle få besked om bilen... Älgbilen, som den kallas av alla som har med den att göra. Så efter lunch ringde jag återigen upp försäkringsbolaget, det är väl 10:e gången nu... men den här gången blev jag kopplad till en annan handläggare som har till uppgift att värdera bilen inför skrotning. Jag var ju förberedd på ett sånt besked, det var vad alla utom verkstaden trott. Bärgare var tvärsäker på skrotning pga en liten buckla på a-stolpen medan farbrorn på verkstaden inte tyckte att det såg så illa ut alls. Han sa att allt skulle bero på värdet på bilen och vad reparationen skulle kosta.

Men nu hade alltså tydligen försäkringbolaget bestämt sej och jag skulle få veta hur mycket bilen var värd. Jaha. Bara att tugga i sej och vi har ju redan börjat kolla efter en ny bil, så pass att mina föräldrar faktiskt tittade på en på Öland på morgonen. Så säger den nya handläggare att allt ser jättekonstigt ut och frågar om jag kan dröja en stund. Jag får vänta kanske 10 minuter i telefonen och sen säger han att enligt datorn är bilen värd 46 000 kr. Då svarar jag att om det är hans slutgiltiga beslut så kommer jag att bli en VÄLDIGT besvärlig kund! Då skrattar han och säger att det är datorns åsikt, hans egen är att bilen är värd minst 75 000 och att hans beslut därför blir att den ska repareras! Va? JIPPI!!! Vi slipper leta ny bil!!!

Han skickar iväg sitt beslut till verkstaden direkt medan jag finns kvar i telefonen och jag får hans namn och direktnummer om det skulle vara något mer. Sen säger han att även om bilen ska lagas så kommer det nog ta tid att få tillbaka den eftersom det är midsommar och semester. Jag svarar bara att det spelar ingen som helst roll när jag får tillbaka den, så länge jag slipper köpa en ny. Så himla skönt!

Sen tar det inte lång tid förrän farbrorn på verkstaden ringer och säger att han börjat med den direkt och räknar med att ha den färdig inom 2 veckor. Två dörrar och framrutan ska bytas, delar av instrumentpanelen ska lagas, bucklor ska knackas ut och hela bilen lackeras och framförallt saneras! Det var ju glas och älghår precis överallt! Men detta ville han ha gjort innan 3/7 när han stänger för semester och vill bli av med bilen. Så fredagen den 3:e ser det ut som att jag ska ta tåget till Smålandstenar och hämta pärlan. Då hinner jag ta en snabbsväng till på Ullared  :-)

Det tog alltså två veckor att få beskedet och allt pga att datorn satte fel värde på bilen. Ibland är det ändå så att den mänskliga faktorn funkar bäst. Det här betyder att en STOR trasslig knut löst upp sej och dessutom på bästa sätt. Det innebär också att vi faktiskt kommer att ta semester i år, utan bil blir det knepigt att ta sej till Öland med hund och packning  - så vi var beredda att strunta i semestern i år. Martin tycker det är kul på jobbet och har inget emot att jobba istället, men nu blir det alltså ett par veckor i paradiset ändå.

Så skönt att äntligen få veta något konkret! Nu ska vi bara få ordning på resten...


2 kommentarer:

  1. Trevlig Midsommar! Jag ska göra något ovanligt kul. Kram!

    SvaraRadera
  2. Heja dig. Försäkringsbolag vill alltid försöka lite..
    Själv har jag min dator igång igen, och kan lämna lite komments. Datorn är hel, utan älghår. Så det jag ville säga var att det var ett miniproblem för mig egentligen. Ni kunde ju råkat väldigt illa ut. Usch, hemska tanke.
    önskar er en väldigt fin midsommar, och hör av er när ni är i knutarna.
    kramis

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: