torsdag 26 februari 2015

Några saker stör mej!

Det blir mycket vikt- och träningssnack här just nu, men det är väl för att jag är mitt i det och upptäcker mer och mer nu när jag inte längre jobbar med det. Några saker stör mej när det gäller vikt och träning, saker som jag hör och får frågor om.

1. Varför ska viktnedgången gå så attans snabbt? På olika sidor på nätet ser man hur folk jämför sin viktnedgång med andra och stolt skriver att de gått ner XXX kilo denna vecka, vilket blir XXX kilo totalt på XXX veckor. Det handlar alltså om kilon, inte hekton eller gram. De stackare som inte klarar att gå ner kilon frågar om de gör något fel eftersom de inte går ner lika mycket. Jag säger SKIT I ANDRA!!! Alla minus är bra och de som går ner långsamt har oftast lättare att hålla sin vikt när de är klara. Själv tog jag 10 kilo på tre år, det är alltså inte ens ett halvt kilo i månaden... sug på den! Grejen är inte takten, utan att inte ge upp! Att göra det till sin livsstil och förstå att det inte är nån kur att bli hälsosam.

2. Olika träningsformer är olika status. Just nu är det inne att springa. Jag älskar att springa, men alla gör inte det och ska alltså inte behöva känna sej som sämre än andra bara för att de föredrar en annan träningsform. Många anser att Curves inte är något "riktigt" gym, bara för att det är för kvinnor och inte finns några vikter. Jag säger att det väl är fantastiskt med ett gym dit alla vågar sej, som är helt prestigelöst. Där går kvinnor i alla åldrar, av olika religioner, i olika storlekar och med olika funktionshinder. Det är väl underbart att de äntligen hittat ett gym och en träningsform som passar dem, där de trivs och känner sej välkomna. Alla behöver röra på sej, allltså ska alla former vara accepterade.

3. Kurer! Nu har det gått snart 9 veckor på 2015. Märker ni vad som har hänt på tex gymmen? Nu får man plats igen. Folk har lagt ner sina viktprojekt, det gick för långsamt... det var inte kul... saker kom emellan... det funkade inte... ALLA kurer, dieter, träningsformer funkar om man vill gå ner i vikt! MEN då måste man följa programmet och göra som det står. Det hjälper lixom inte att bara skriva in sej... att fylla i papprena tar inte särskilt många kalorier... Jag fick en kommentar på mitt gym igår "Så många år som jag gick hos er på Vikvtäktarna och inte fick du ner mej i vikt". Que? Om hon tror att det är mej det beror på så förstår jag varför det inte hände något. Så jag sa att det var faktiskt inte mej det hängde på, utan dej! Ska man gå ner i vikt och bli hälsosammare så måste man faktiskt göra jobbet själv! Å det är där jag vill ta bort alla kurer, eftersom de ofta bara ger en snabb viktnedgång som sedan blir en snabb viktuppgång med bonus. Att ändra livsstil är det som gäller om man ska få ett hälsosamt liv! TÅLAMOD!

Det här är saker jag funderat på i dag under mitt träningspass. Nu ska jag ta en sväng med hunden i solen och tänka på roligare saker. Som att våren är på väg, att jag har lyckats hålla i träningen hela vinter. Även om det just nu är lite för stora siffror på vågen så vet jag att detta kommer att rättas till så fort värmen kommit på riktigt. Snart ska jag börja springa ute igen, så härligt!

Ikväll ska jag (!) fixa köttgryta till middag, så det blir en eftermiddag i köket. Inte riktigt min grej, men va sjutton. Smällar man får ta ibland. Bilder kommer på instagram. Vad ska ni äta?


3 kommentarer:

  1. Det är alltid lika KUL att läsa dina inlägg!! Du skriver väldigt kloka saker som träffar än rätt in i själen :-)

    SvaraRadera
  2. Ibland får man låta bli att störa sig, för den enda man kan ändra på, är sig själv.
    Kram <3

    SvaraRadera
  3. Ibland behöver man bara "prata" av sig lite o så känns allt bättre igen ;-) och efter promenad med vov som avslutning så kan det bara bli bra :-D

    Själv tillhör jag ju dem som gått ut med mina resultat, denna gång med akt och mening att faktiskt inte sluta bara när jag får en motgång utan att fler har sett det o kan undra hur det går (så de kanske kan få se att man misslyckats också, tycks ju roa en del!!).

    Anyways, början gick super, bättre och mer nergång än jag trott (inte konstigt kanske när noll vin gick in i tanten på tre veckor hehe), vilket ger en bonus för kommande veckor att redan från början ha ett plus-saldo känns ju peppande bara det. Sen har det gått si och så, nån vecka ner mer o nån mindre, men jag kör mitt race, den jag utmanar är mig själv och mitt tålamod och min vilja. Jag kan ju det här med mat, dryck, motion osv (är ju utbildad Hälsoinspiratör typ), men har lättare att hjälpa andra än mig själv att få det att funka, men så fungerar vi väl alla lite till mans.

    Hoppas solen skiner på dig o de dina hela dan idag o så i helgen förstås,

    kramis ♥

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: