onsdag 11 februari 2015

Intressant lunch med en rockstjärna!

Jag träffar ofta intressanta människor som jag gärna lyssnar på och lär mej av. Idag hade jag ett sånt möte. Om jag säger Eskobar, vad säger ni då? Kanske är ni som jag och känner igen namnet, men inte så mycket mer. För er som är lika dåligt upplysta som jag så kan jag berätta att det är en svensk rockgrupp som är stora i ffa Schweiz, Frankrike och Tyskland men även i Japan. Idag har jag träffat ena halvan av gruppen, Frederik Zäll, och ätit lunch med honom.

Allt började egentligen i våras när jag var på Haagen Daz pressvisning om deras nya smak. Det var Frederik som varit med och tagit fram smaken. Kaffe... inte riktigt min grej, men glassen är faktiskt helt ok. Redan då tyckte jag att jag kände igen honom, eller så påminde han om någon... Då hade jag ingen aning om Eskobar, jag hade bara hans namn.

För några veckor sedan var vi på en filmpremiär och då stod han bakom oss i kön. Alltså sa jag "tja Glasskungen!" och vi började prata. Då nämde han Eskobar och lite annat som han höll på med och mina kugghjul började snurra. Bla göra han just nu sitt eget öl och det vill jag ju självklart skriva om, så han fick mitt visitkort så han kunde höra av sej vid lanseringen.

Men han väntade inte så länge, han mailade bara några dagar senare och undrade över våra recept på Du i Fokus. Då föll poletten på plats! 2001 träffades vi! Han som artist och jag som medarrangör till Rädda Barnens Bara Barn-gala. Det här är ju hundra år sen ungefär, men det var en så speciell gala att man inte glömmer den i första taget. Barn skrev texterna och etablerade artister skrev musiken. Då var Eskobar alldeles färska och ganska heta.

Idag träffades vi över en lunch. Jag fick höra hans livshistoria i en mycket komprimerad version och han fick delar av min. Vi är rätt lika och vill gärna hinna göra så mycket som möjligt och verkligen leva medan vi kan. Båda har idéer och chansar gärna, går det så går det! Så nu har vi kommit överrens om att han ska bidra med recept till magasinet, i den mån han hinner mellan turneer, författarskap, ölproduktion och familjeliv.

Jag tror att vi kan glömma traditionella recept... det blir nog mer konstiga, roliga och annorlunda grejer. För Frederik är inte traditionell, han är annorlunda. Precis som jag! Så det ska bli väldigt spännande att se vad som kommer. Jättekul är det och en perfekt kombination med recepten vi får från Nadja och Annelie. Det blir en mix av smalmat, husmanskost, smarriga efterrätter, goda bakverk och konstigt. Perfekt! Något för alla smaker alltså.

I bästa fall lockar detta lite nya läsare. Det är ju faktiskt inte vilket magasin som helst som har en rockstjärna som receptmakare! Men det har vi  :-)

Jag älskar roliga möten som utmynnar i kul grejer. Vi människor finns till för att träffas och lära av varandra. Det inte jag kan, kan du och det inte du kan - det kan jag. Tillsammans kan vi skapa underverk! Man lär av alla man möter, man kanske inte från början vet vad man lärt sej... så det gäller att ta vara på varje möte och spara på godbitarna av det.

Hålla nu kolla på Du i Fokus, så ni inte missar något. Och tack Frederik för en riktigt god och mysig lunch. Det gör vi om! När nästa skiva är släppt, turneen är över, ölet är bryggt och barnen har flyttat hemifrån... typ... tur att vi inte har så mycket runt oss och att dygnet har 30 timmar, eller hur det nu var...


2 kommentarer:

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: