fredag 10 oktober 2014

En gammal hand

Sitter på akuten och håller min farmors kalla hand. Hon sover lugnt just nu.

Personalen på hennes boende ringde ambulans i morse när de inte fick kontakt med henne och hon inte öppnade ögonen.

Detta fick jag veta när jag satt i en förhandling i tingsrätten. Så det var bara att sitta kvar och sedan snabbt springa iväg när allt var klart.

När jag kom till akuten var min faster på plats och man skulle precis göra ett EEG på farmor. Nu var hon piggare och protesterade en hel del. Det är min farmor det!

När undersökningen var färdig var min faster tvungen att gå och vi blev ensamma i ett eget rum en stund. Farmor säger att hon fryser och famlar runt med händerna. Jag tar hennes hand och hon somnar lugnt. Handen är alldeles kall.

En lite skrynklig hand. Tänk vad den varit med om. 94, nästa 95 år... Hon har levt ett långt och innehållsrikt liv. Min farmor. En lite tant med skinn på näsan. Just nu sover hon lugnt, vi vet inte om det är för gott eller om hon kommer att vakna igen.


5 kommentarer:

  1. Så tryggt för henne att ha dig där! Hoppas verkligen att hon piggnar på sig så att ni får njuta av hennes sällskap lite till :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas hon piggnar till igen. Jobbigt när folk i ens närhet blir dåliga.

    SvaraRadera
  3. Så fint för din farmor att du är där hos henne. Än om hon sover så är det tryggt att ha någon nära anhörig bredvid sig.
    Hoppas verkligen att hon kryar på sig.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
  4. Skickar goa kryapådigvibbar genom etern till din fina farmor.
    Och en varm kram till dig ♥

    SvaraRadera
  5. Farmor har nu flyttats till en avdelning, men är fortfarande väldigt upp och ner i sitt tillstånd. Jag har inte varit hos henne idag, men min pappa var där och han får ingen kontakt med henne. Så vi hoppas mest att hon ska få avsluta sitt liv på lugnaste sättet, genom att bara somna och inte vakna mer. Kanske låter brutalt, men skulle vara bäst för henne.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: