tisdag 7 oktober 2014

Det kom lite plötsligt...

Igår skulle jag ha en dag hemma i lugn och ro. Planen var att ligga i tv-soffan hela dagen och bara glo på film. Men mina planer blir ju aldrig som jag tänkt... och tur är väl det!

Vid 12 får jag veta att jag ska gå på premiären av Hallonbåtsflyktingen! Så kl 17.45 skulle vi vara i stan på gala! Ops! Snabba puckar. Är det kul hänger man på. Så ser det ut i mitt liv och det gillar jag  :-)

Så det var bara att fixa hundvakt (sonen), leta fram kläder, lägga på ett ansikte och ta pendeltåget in till stan. 17.50 stod vi på Rigoletto med varsin välkomstdrink tillsammans med hundratals andra gäster. Det var ett stort modevent igång också i stan, så en del av "kändiseliten" var där. Men hela filmprouktionen var förstås på plats med Jonas Karlsson, Josephine Bornebusch och Frida Hallgren i spetsen. Men vi såg även Olle Sari, Annika och Happy Jankell, Malou von Sivers och en massa andra.

När vi ätit tillräckligt många kanapeer tog vi plats i salongen. Ljuset släcktes och filmen rullade igång. Vi hade läst lite recensioner på vägen in och var beredda på det värsta... men som vanligt har recensenterna helt fel!

Filmen handlar om Mikko som är en finne som bara önskar att få vara svensk. Han avgudar Sverige och är beredd att ta sitt liv om han inte får bli svensk. Men så kommer ett tillfälle för honom att byta liv med en svensk som han utan tvekan tackar ja till. Självklart blir det en del förvecklingar och knepiga situationer när han ska leva den andra personens liv. Bla när han ska träffa sin mamma...

Jonas Karlsson spelar Mikko/Mikael och gör det brilliant! Nu kan ju inte jag finska, men språkbegåvade vänner till mej har försökt att lära sej språket och sagt att det är nästintill omöjligt. Karlsson pratar finska i filmen och jag som inte kan språket tycker det låter precis som det ska - helt otroligt!!! Josephine Bornebusch spelar hans "nya" syster och är så förvillande lik Izabella Scorupco att man tror man ser en bondfilm. Kanske inte, men nästan! Å sen har vi Frida Hallgren i den andra kvinnliga huvudrollen som är bruden med skinn på näsan när det väl gäller... mer säger jag inte...

Det här är en småfnissig feelgoodfilm. En film att se en regning dag när man inte orkar ta in något allvarligare. När man bara vill sitta med sina popcorn och mysa i en mörk filmsalong. Den är från 11 år och det stämmer nog bra att den passar ungefär från den åldern, inte yngre iaf. Å jag gillar korta filmer! Den här är bara 1,35! Den perfekta regnfilmen alltså och regnigar dagar har vi nog gott om ett tag framåt...

Filmen har preimär på fredag på SF´s biografer och är mitt bästa tips just nu för en tråkig dag. Så ta med en vän eller gå ensam, ladda med hallonbåtar och sjunk ner i biofåtöljen. Ha det så mysigt!

Jag kommer att lotta ut två biljetter till filmen inom kort, så håll koll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: