lördag 28 juni 2014

Gambia = Sex?

Jag blir så jäkla trött på folks fördomar om Gambia! Åker man dit är man tydligen bara intresserad av sex. Å är man dessutom kvinna så är det ju självklart att man åker dit för att skaffa sej en svart man med rejäl utrustning. Att landet har annat att erbjuda finns tydligen inte på kartan...

Vi åker ju tillbaka i höst, om 143 dagar för att vara exakt. En av våra vänner som ska med lämnar sin familj hemma för att uppleva landet på egen hand och för att få ro att fundera på sin framtid lite mer ostört. När hon berättar detta för sina bekanta så får hon mängder med gliringar om vad hon ska där att göra. Väldigt många frågar rent ut om hon ska dit och ragga, eftersom det är det man gör där.

Fy fan säger jag bara! Folk är så jäkla patetiska! Det har alltså gått så långt att vår vän tvekar på om hon ska följa med oss överhuvudtaget eftersom hon är rädd för vad folk ska tro. Jag förstår henne, samtidigt som det för mej blir ännu viktigare att hon följer med för att visa för alla dumskallar att en ensam vit kvinna kan åka till Gambia utan att ta sej en svart man. Jag gjorde ju det!!! Jag tom bodde där utan att lockas det minsta.

På de här människorna låter det som om Ving har värsta sexresorna och att det inte finns något annat att göra där. Att landet har en fantastisk natur, härlig kultur, god mat och underbara människor har man helt missat. Till Gambia åker man för att få sex, punkt. Om man är kvinna alltså. Jag blir så förbannad!

Vi ska åka tillbaka i höst för att hjälpa en familj på 12 personer som inte har någonting! Vi ska dessutom åka dit för att lämna grejer till en tjejlag i fotboll från ett svenska tjejlag som samlat massor med grejer till dem. Vi ska besöka byn som Kunta Kinte föddes i, en jordnötsfabrik och SOS-barnbyar. Vi ska dessutom njuta av värmen, maten och musiken och umgås med en massa svarta människor - både män och kvinnor! UTAN att ha sex!!! Å vår vän kommer att komma tillbaka till Sverige utan att ha varit det minsta otrogen mot sin nuvarande man men med hjärtat fyllt av Afrika. Hon kommer dessutom att ha lärt sej en himla massa om sej själv och vad som är viktigt i livet. Det kan hon stoppa ner i halsen på sina fördomsfulla bekanta som trodde något helt annat.

Gambia är inte synonymt med sex och det handlar inte bara om vit kvinna som hittar en svart man. Ni som tror det borde få en tvångssemester i landet faktiskt. Så ni får se vad ni missat i livet. Ett land där rikedom inte sitter i pengar och saker, utan att känna stolthet för sitt arbete och det viktigaste är att kunna försörja sin familj. Att hälsa är viktigast och att man måste ta hand om varandra när tex grannbarnens bägge föräldrar dött i malaria. Det som vi svenskar inte kan fatta eftersom man bara ska ha och ha i det här landet.

Ja, jag är förbannad. Riktigt rejält! Min vän ska inte behöva försvara sitt val att åka med oss bara för att hon åker som ensam kvinna. Förstör inte hennes upplevelse genom era fördomar, håll dem för er själva om ni nu tänker så. Jag ska nog se till att hon får sitt liv bästa resa och att hennes tid i Gambia fylls med upplevelser så att hon sedan kan komma hem och berätta om för sina fördomsfulla vänner. Och sen får hon nog byta ut sin bekantskapskrets. Såna "vänner" ska ingen behöva ha!

Punk!

8 kommentarer:

  1. Såna inskränkta s k vänner kan man ju vara utan.

    SvaraRadera
  2. Men, herregud, här skulle ju jag varit med...... men fick förhinder. Vad är detta för idioti?

    SvaraRadera
  3. Håller med om dig om sådana så kallade vänner.
    Detta om Gambia har gått mig förbi, inte hört det. Däremot om att karlar hämtar tjejer ifrån Thailand. De får göra som de vill för mig, jag åker på semester för att koppla av och som till Brasilien åkte vi så många gånger för att hjälpa de fattiga där, i den ringa mån vi kunde.
    Se´n är jag en person som inte bryr mig om skvaller och reklam, två för mig helt onödiga "saker".
    Bra att du "ryter till".
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det drabbat mej så hade jag vetat vad jag skulle säga. Nu får jag hjälpa kompisen att bita ifrån :-)

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: