söndag 1 juni 2014

Äntligen är jobbiga maj slut!

Idag var det extra skönt att vända månadsblad på väggalmanackan. JUNI ÄR ÄNTLIGEN HÄR!!! Vi visste att maj skulle bli riktigt jobbig, men det blev ännu värre än vi räknat med. Alla saker som vi visste att vi skulle göra blev sju resor värre och så tyckte ju Seniors blindtarm att den skulle ut också... plus att det hände en massa andra saker som vi inte alls hade räknat med. Men vi visste också att när vi vände blad i almanackan skulle allt vara över. Å så blev det.

Med Juni kommer lugnet, ledigheten och i bästa fall solen, värmen och harmonin. Igår hade vi fortfarande inte riktigt fattat att allt var klart med jobbet och dessutom hade vi ett födelsedagsfirande av min pappa att fixa. Så gårdagen gick mest i en dimma av trötthet och försöka smälta allt som hänt de senaste veckorna och bearbeta alla tankar och känslor. Idag, första Juni, var det dax att börja leva igen!

Så dagen började med en långpromenad med Baileys. Vi gick vår vanliga slinga runt Hamra och hälsade på kossorna. Vi bor så himla fint och har så många bra slingor att gå i alla möjliga olika längder beroende på dagsform, tid och humör. Idag blev det knappt 5 km och cirka 50 minuter i växlande molnighet. Det var varmt och skönt, Baileys var nöjd och glad och vi kunde prata igenom en massa grejer och få lite ordning på skallen.

När vi kom hem tog jag tag i vår äng även känd som gräsmattan... jag ville ha nyklippt och fint i fredags när vi firade Martin, men det regnade ju så gräsklippning var helt uteslutet. Igår orkade jag inte, men idag skulle det ske! Så fram med gräsklippare och så körde jag igång. Nyfiken som jag är så satte jag samtidigt igång Endomondo, för att se hur långt det faktiskt är att klippa hela gräsmattan plus vår allmänning. 1 km!!! Vi har alltså bara 300 kvm trädgård, men med allmänning i vinkel blir det alltså en kilometer som ska traskas igenom innan allt är klippt. Å nu var gräset LÅNGT, typ 20-25 cm och upp till 40-50 på vissa ställen där grannen lämnat kvar blommor som skulle få blomma klart. Det gick åt en himla massa bensin och över de där blomställena fick jag klippa två gånger för att få bort "skiten" helt. Jag gillar att klippa gräset och att veta att det kan vara sista gången på två månader känns lite surt... efter operationen kan/får jag inte använda armarna på det sättet på minst 6 veckor. Å andra sidan får jag inte dammsuga heller... :-)

När trädgården var snygg så var vi bjudna på lunch på vår Kines nere i centrum av Martins föräldrar. Hans bror med familj är här och hälsar på från Polen och nu skulle vi äta tillsammans. Det ställer till en del problem, när vi pratar svenska förstår inte svägerska och när de pratar polska fattar inte jag nåt... så det blir mest att vi på ena kanten pratar svenska och att de på andra kanten pratar polska. Men vi träffas iallafall och det är ju huvudsaken.

Sen blev det en kort tupplur på soffan innan vi tog beslutet att åka på bilbingo. För oss årets första och förmodligen sista också, det är lite för mycket pengar att spendera för oss. Men vi hoppades att vi skulle vinna förstås... Om inte annat så skulle det vara skoj att träffa Tomte igen som är en god vän till oss. Men den där Tomten sa ju fel nummer hela kvällen och vinsten uteblev... jäkla skit! Så vi åkte därifrån fattigare än vi kom dit...

Imorrn börjar vår nya verklighet. Den börjar med en röntgen och tillhörande läkarbesök hos Dr Torsten. Nu ska vi börja utredningen av min rygg... och tumme! Så får vi se hur många nya diagnoser jag kommer hem med den här gången. Han brukar ju hitta ett par nya varje gång jag är där.. men det är helt ok så länge jag får hjälpa att fixa allt tillrätta. Nu när Juni är här hoppas jag att mina operationstider kan komma också, de måste de ju eftersom vårdgarantin börjar närma sej... så det blir väl att ringa och tjata lite igen på tisdag eller nåt... Nu har jag ju tid att tjata, fast den här veckan är lite späckad faktiskt. Men nästa har jag inte en enda grej inbokad, då är jag HELT ledig.

Så nu börjar inte bara en ny månad, utan en ny vecka och ett helt nytt liv. Spännande värre faktiskt. Ni hänger väl med  :-)


1 kommentar:

  1. Tro vad min skulle visa då som har nästan 3000 kvadrat matta att stånka oss igenom :/ huga....ibland önskar man asfalt på vissa delar. Ha en fin dag och lycka till hos doktor Totte
    kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: