tisdag 6 maj 2014

Massa bra-att-veta!

En del ondgör sej över att vi är några bloggare som går på event och blir bjudna på kul grejer. Eller det kanske inte är så mycket att vi går på roliga grejer, utan att vi skriver om dem... vad vet jag... Men då vill jag poängtera att en del av eventen är sånt som vi betalar för, precis som vilka AW´s eller föreläsningar som helst. Som nu i lördags...

Sluta inte läsa nu när ni ser att inlägget är jättelångt! För dej som bloggare kommer det viktiga nämligen på slutet... det är där godbitarna finns. Så fortsätt läs eller skrolla ner  :-)

I lördags gick Stora Bloggdagen av stapeln för andra året i rad. Det är en dag då framförallt bloggare, men även personer utan blogg är inbjudna (mot betalning ca 500 kr) att lyssna på intressant föreläsare, ta del av utställare och få en goodiebag. Just den här tillställningen vet jag har bra föreläsare, alltså vill jag vara med och lyssna.

Alltså drog järngänget iväg, som vanligt innehållande Gunilla och Nadja, Annelie träffade vi där  :-)
På väg in träffade vi Stefan Nilsson som kom släpande på två stora kassar med blommor, han skulle direkt iväg till landet när han pratat hos oss. Vi hann med en kram innan allt satte igång.

Först ut var alltså Stefan som berättade om nya trender som han stött på. Jag och Annelie lyssnade ju på honom för bara några veckor sedan, men en del nytt fick vi faktiskt veta ändå. Men det spelar faktiskt ingen större roll hur många gånger och hur tätt man lyssnar på honom. Han är alltid lika underhållande och trevlig varje gång. Om ni kan ska ni absolut lyssna på honom, även om ni inte är intresserade av trender eller inredning.

Sedan berättade Helena Köhl om sin resa från narkossköterska till betald storbloggare, fotograf och egen företagare. Att leva sin dröm går faktiskt, det är hon ett bevis på och att man absolut kan nå sin dröm bara man vågar ta en massa läskiga steg. Vi är många som har bloggen som ett stort intresse och som skulle vilja ta den steget längre, men våra hjärnor stoppar oss trots att det kanske skulle vara möjligt att faktiskt göra ett karriärbyte och leva på sin blogg. Tror att många som lyssnade blev peppade och sugna på att iaf tänka ett steg till  :-)

Sen var det dags för arrangören Jannike att jobba lite. I form av intervjuare blev det ett stilla samtal mellan henne och Ebba Kleberg von Sydow. Första gången jag träffade Ebba var för bara några veckor sedan och då blev jag förvånad över att hon var så lång! Jag trodde att hon var i storlek med mej, Tilde De Paula och andra smurfar. Men hon är ju lång och inte alls liten och skör som hon ser ut på tv. Å dessutom är hon supertrevlig!!! Ebba svarade snällt på alla frågor, hon berättade om näthat och att det både är för- och nackdelar med att ligga på en bloggportal som man inte styr själv över. Lite senare kom vi på att vi började blogga samtidigt på Expressen, där på bloggens stenålder 2006, fast hon var några månader före mej.

Sen kom det som var mest intressant för mej och ganska många andra bloggare tror jag. Nu skulle nämligen Linda Hörnfeldt berätta om regler, lagar och tips när det gäller bloggar, tävlingar, reklam och PR. Linda sa tex att när man har 2000 unika besökare i veckan på sin blogg så kan man räkna sej som hyfsat stor och inte skämmas för att ta betalt för reklam eller sponsrade inlägg. Bra att veta! Ungefär där ligger nämligen jag och det är så himla svårt att veta sitt värde.

Hon berättade också att de flesta tävlingar som finns både på bloggar och Facebook är olagliga... Man får INTE kräva att folk ska dela ett inlägg på FB för att få vara med en tävling. Så alla företag som säger "gilla och dela, så är ni med i tävlingen" har egentligen ett lotteri och såna kräver dyra tillstånd... lotterier ska alltså ha tillstånd men man kan däremot ha en tävling och då ska det till ett tävlingsmoment och det är då de flesta har som krav att man ska motivera och det är helt ok! Man får alltså ha som krav att tex gilla bloggens FB-sida och sedan motivera sin medverkan i tävlingen, men man får INTE kräva att tävlingen ska delas på FB eller annat sätt. Så skönt att någon berättar klart och tydligt så man fattar!

En annan sak som det funnit frågetecken om är det är med goodiebags. En del säger att innehållet i en goodiebag ska skattas för, men så är det inte! Grejerna i en goodiebag har man fått och så länge man inte lovat att skriva om dem eller ingått avtal om att skriva om dem så är det en gåva, precis som vilken annan present eller julklapp som helst. Bra att veta! Jag skriver om det jag vill och förstår självklart att alla sponsorer vill ha sitt namn med i texterna, men jag gör faktiskt precis som jag vill eftersom inga avtal finns! Blir jag däremot ombedd att skriva något så tar jag betalt och skattar sedan för det också, enligt regler från Skatteverket.

Linda hade en massa andra bra-att-veta-saker också, men skulle jag skriva om dem alla skulle inlägget bli flera mil långt! Jag nöjer mej med att istället säga att vi jobbar på att få henne som avslutande föreläsare på vårt eget bloggevent i höst. Så att ännu fler kan ta del av hennes klokheter  :-)

Det var alltså en otroligt givande och lärorik dag. Annelie och jag fick en massa tips om vårt
bloggevent och nu ser det faktiskt riktigt lovande ut inför hösten. Vi vet ramarna och vad vi ska göra och vad vi inte ska göra och allt tar form så sakteliga.

Stora Bloggdagen är alltså något jag betalar för och går på för föreläsarnas skull, inte för
goodiebagen. Jag vann inte något, tyvärr, men mina kompisar vann en massa fina grejer. Vad jag däremot fick var ett par nya bloggvänner, kunskap och än en gång insikten om att Nätkärlek är viktigare än någonsin. Vi måste bli snällare mot varandra i sociala medier. Att leva lite mer som Stampes mamma säger och hålla truten om man inte har något snällt att säga... Att lyfta fram varandra och hjälpa varandra. För mej är detta ganska naturligt, men jag misslyckas ibland och skäms som en hund efteråt. Men då kan man ju även be om ursäkt...


8 kommentarer:

  1. Tack för dina fina ord, jag blir så glad att du hade användning av min kunskap!

    SvaraRadera
  2. Jag är inte ett dugg avundsjuk på ert goa gäng bloggare som går på en massa event, med föreläsningar, god matavsmakning och goodiebags.
    Det är er grej, som ni gillar och mår bra av. Bara kul!
    För min del skulle jag inte vilja. Jag har min linje. Jag har precis avstått från att gå på en grej här i stan, orkar inte trängas för att få en hudcreme och få lite info.
    ♥Ljus och Kärlek♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast den här infon var guld värld, goodiebagen struntade jag helt i :-)

      Radera
  3. Åh vad kul att få träffa Ebba, henne gillar jag jättemycket!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att träffa andra bloggare <3

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: