fredag 14 februari 2014

Bloggresa till Gambia!

RESAN ÄR INSTÄLLD PGA FÖR LITE BOKNINGAR INDIREKT PGA EBOLA!
Vi siktar på att åka hösten 2015 istället.

 Som ni säkert vet så har jag bott en tid i Gambia och nu har vi även en lärt känna Smile som vi
hjälper. Vi hjälper faktiskt hela hans familj på hela 13 personer.

Gambia är ett fantastisk land med fantastiska människor och har man besökt landet vill man bara komma tillbaka. Tyvärr är turistsäsongen väldigt kort och därför är det svårt för invånarna att få jobb, vilket medför att en del har det riktigt dåligt ställt. Smile hoppar runt och tar de jobb som finns, det är bara han och hans bror som försörjer hela familjen. Mamman gör så gott hon kan med odlingar av olika slag. Så vår hjälp på 250 SEK i månaden är ovärderlig.

Jag pratar med Smile via Facebooks chatt ganska ofta och ibland berättar han saker som gör att vi skickar ner lite mer pengar. Det kan vara någon som är sjuk, att det varit svårt med jobb eller som nu när han ena syster ska ta sin examen. Så nu har han fått lite extra för att hon ska kunna köpa något att ha på sej på den stora dagen. Så här på alla hjärtans dag känns det extra skönt att veta att vi bryr oss alla 365 dagar på året och inte bara idag.

Eftersom jag vet att många är nyfikna på landet men inte riktigt vågar sej dit på egen hand, så ska vi nu försöka fixa en gemensam resa. Kalla det Bloggresa eller vad ni vill, man behöver inte ha en blogg för att åka med. Syftet är att sprida att Gambia är mer än "Vit kvinna - träffar svart man". Att kulturen och musiken är otrolig, maten god och naturlivet rikt. Det här är ett land som behöver sina turister och det är helt ofarligt att åka hit. Dessutom slipper man den bökiga tidsskillnaden som finns till många andra länder.

Planen är att vi ska åka med Vingresor (enda bolaget som har charter dit) tisdagen den 18 november 2014. Det hotell som verkar mest troligt är Holiday Beach Club som ligger i Kololiområdet, direkt vid stranden. Det kostar ca 8400 kr för resa och två veckors boende, vill man ha halvpension kostar det ungefär 1600 kr extra. Inte skyhöga priser alltså, men helt klart mycket pengar - å det är därför vi börjar planera nu så vi kan boka tidigt medan de billigaste alternativen fortfarande finns kvar. Dessutom måste man se över sina vaccinationer och fixa till detta innan avresa.

Om du är intresserad av att följa med så slänger du iväg ett mail till mrinda@swipnet.se och berättar vilka ni är och om det är någon under 17 år som ska med. Det är lite billigare för barn, men jag vet inte exakt hur mycket. Tanken är att var och en bokar sin egen resa, Vingresor är snåla med grupprabatter, men jag ska kolla detta en gång till när jag vet hur många vi är.

Jag har massor med förslag på saker man SKA göra och saker man BORDE göra, men självklart väljer man själv vad man gör och hur mycket man vill umgås med oss andra. Men en båttur på Gambiafloden med besök i Kunta Kintes by Juffure tycker jag att man ska göra. Ett besök på Brikamas trämarknad tycker jag att man borde göra... bland annat... å självklart ska vi träffa Smile och hans familj!

Som sagt; alla är välkomna att följa med! Så hör av er!


20 kommentarer:

  1. Låter ju fantastiskt! Just nu hårdsparar vi till hus men jag har sån rese-längtan så det är inte klokt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får skjuta lite på husplanerna och följa med oss istället :-)

      Radera
  2. Skall absolut tänka på Gambiaresa..... :-)

    ♥♥♥ Alla Hjärtans Dag Kram ♥♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara väldigt roligt om du följde med. Du och Geddan kanske kan kampera ihop :-)

      Radera
    2. Ja, det skulle vara väldigt roligt, Gerd :-) ♥

      Radera
    3. Det här kan bli världens roligaste resa känner jag :-)

      Radera
    4. Absolut, Marlene, det kanske är här vi äntligen ska mötas, Kaisa!

      Radera
    5. Nej, jag måste nog tyvärr bara inse att jag glömde bort mina begränsningar i dag. Det skulle inte fungera hur gärna jag än vill... Ibland känns det som att jag fixar allt sedan berättar verkligheten att det inte går.

      Men jag är säker på att ni får ihop ett härligt gäng.

      Kram ❤️

      Radera
  3. Svar
    1. Kul! Då ska vi bara hitta någon som kan dela rum med dej... Kaisa kanske?

      Radera
    2. Då får jag ha en ny kompis att dela rum med, synd det där med Kaisa, hade velat detta!

      Radera
  4. Hej, nu var det jättejättelängesen som jag var här. Mitt internet explorer kraschade och där hade jag alla gamla bloggar sparade. Nu funkar det igen och jag kan hitta dom, bla din!
    Låter spännande med Smile!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen tillbaka!
      Du får så gärna följa med :-)

      Radera
  5. Åh vad kul det hade varit att få följa med.
    Har själv besökt Gambia 3 ggr med en resa på 2 veckor varje gång och jag älskade det!

    SvaraRadera
  6. Hade varit super roligt att följa med, men i nuläget helt omöjligt. Men gör ni resan fler gånger kanske jag har en annan möjlighet och förutsättningar då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi åker absolut flera gånger, med kanske 2-3 år emellan.

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: