söndag 20 oktober 2013

Börja om?

Det är så otroligt skönt att ha vuxna barn!!!
När jag ser på Facebook eller Instagram hur folk
åker runt på tidiga morgonträningar med sina små eller hur det VABas och fixas och trixas för att hinna med allt, då njuter jag verkligen till 180% av mitt nya fria liv. Att veta att allt detta är över och att jag numera helt och hållet bestämmer över mitt eget liv. Efter drygt 20 år av föräldraskap så sköter sej ungarna själva och jag gör vad jag vill!

Bara känslan av att veta att jag inte har några tvätthögar är ljuvlig. Tvättmaskinen hoppar nästan av glädje när vi kommer in i tvättstugan och hälsar på. Å sen gör den sitt jobb en eller ett par gånger i veckan när vi tycker att det är dax att motionera den lite. Saker ligger nästan på sina platser vilket hunden tycker är ganska tråkigt. Han älskar svettiga pojkstrumpor men numera hittar han inga... det var mycket roligare när Junior bodde hemma tycker han nog. Å matkontot har minskat till 2/3. Det finns alltid mjölk kvar i kylen och brödet får vi ta direkt från frysen, annars blir det gammalt. Till och med toapappret märks det skillnad på!

Å nu säger ni... Å hon ska alltså börja om igen med små barn... Ja, jag ska ju det... eller inte... Till att börja med så blir det ju bara en helg i månaden. Jag har inget ansvar för skolgång eller läxor och än så länge har han inga aktiviteter på helgerna. Jag kommer att ha en lyxtillvaro som vuxen person i ett barns liv och bara få tycka om och göra kul grejer. Min (eller vår) roll är att bara mysa och finns där för en liten kille som behöver lite trygghet och lugn i sitt liv. Det känns superlyxigt!

Jag är så förbaskat glad att jag fick barn tidigt i mitt liv! Jag är 43 år och har nu friheten att göra vad jag vill resten av livet, utan att ha koll på små barn eller ansvar över oberäkneliga tonåringar. Många börjar med sitt första barn i min ålder och när deras barn flyttar ut ska de gå (eller har gått) i pension. Jag har många aktiva år kvar då jag kan resa och göra vad jag vill. Å jag kommer att vara en pigg farmor till de eventuella barnbarnen och kunna göra kul grejer med dem under en lång tid.

Jag älskar mina ungar och önskar dem det bästa av alla världar. De betyder allt för mej och deras lycka är viktigast i världen. Därför är jag otroligt stolt över att de testar sina vingar tidigt i livet (precis som jag gjorde) och att de klarar sej alldeles utmärkt utan mej. De vet att jag alltid finns där för dem men inte lägger mej i deras liv. Vi har numera en vuxen relation där vi stöttar och ställer upp för varandra och gläds med varandra. De är världens finaste killar och de är mina!

Jag har världens bästa liv!

8 kommentarer:

  1. Fast att säga att du ska "börja om" är väl lite överdrivet? Om ni ska vara kontaktfamilj åt en pojke på 6 år en helg i månaden. Då blir det ju precis som du skriver mest mys och skoj och allt på hans villkor, det är ju inte direkt 24/7 ansvaret. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag med, men vissa tycker det är så. För mej är det bara en fortsättningen på det jag kan bäst, älska barn!

      Radera
  2. Jadu, jag började också tidigt, jag var 22 när min förste tittade ut. Kom sedan tre till, och den sista, då var jag 34.
    Men, jag har gjort mitt. Nu Är aningens äldre än du *ler* mycket.
    Det du tagit dig an, fixar du lätt som en plätt *övertygad*

    SvaraRadera
  3. Det låter skönt och lyxigt :)
    Jag ser det som att jag har haft min frihet fram till idag :), sen kanske den kommer igen när jag går i pension <3
    Dvs om det blir ngt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle passa så bra som mamma, jag hoppas verkligen att du får ditt barn på ett eller annat sätt <3

      Radera
  4. Hej, jag har gjort precis tvärtom. Levde livet tills 30. Sedan på omgivningens tjat gifte mig med den "första bästa" hahahaa, fick tre barn den sista skruttisen vid 42. (tänk du nu, en bebis) Allt flöt bra, var hemmamamma i 20 år. Enda minus var i parken, tanterna trodde jag var ute med barbarnet och.... och att umgås med unga oerfarna, stressiga mammor. Det om det. Ångrar inget. Din situation nu är beundransvärd men du har nog missat ngt i livet som ung/fri, vad vet jag. Ha de gott i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bott utomlands 7-8 månader, rest ett par varv runt jorden, varit ute och dansat, haft världens roligaste jobb och sen varit hemma med barnen i nästan 10 år. Kan inte se att jag missat något alls :-)

      Radera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: