söndag 17 juli 2011

Depression förstör hjärnan

Att det inte är vidare hälsosamt att vara depremerad vet vi alla. Att man som depremerad eller utbränd blir ganska kokko i skallen vet vi också. När jag var utbränd kunde jag inte tänka eller fungera, det var skitmysko. Nu är det över 10 år sedan och jag känner mej idag helt frisk och har numera en rätt fungerande hjärna. Tycker jag iaf...

Nu ikväll såg jag andra och sista delen av "sluten avdelning" som visades på svt2. En rätt otäck men intressant dokumentär om livet på en psykiatrisk avdelning. Där fick en man alternativet att testa elchocker. Han och hans närmaste funderade över riskerna och då säger läkaren att depressionen har större risker och förstör hjärnan mer än vad elchockerna skulle kunna göra. En skrämmande tanke tycker jag. Tänk att vi kan må så dåligt att vi tar kål på vår hjärna!

Mannen valde att testa elchocksbehandlingen (ETC) som innebar att han skulle chockas under en minut, vid 12 tillfällen. Först fick han lugnande och sövdes, sen chockades hans hjärna och man såg hur hela hans kropp spändes som en stålfjäder. Redan efter första behandlingen mådde han mycket bättre och han sa själv att han kändes sej bättre men inte kunde förklara varför. Topparna av hans destruktiva tankar minskade och han kunde le för första gången på mycket länge.

Konstigt att man inte hör mer om den behandlingen om den är så effektiv. Men kanske är det för kontroversiellt? Jag menar... el är ju farligt och används för att starta hjärtan som stannat. Den andra sidan har man lixom inte riktigt velat visa.

Jag tycker det låter läskigt, samtidigt som det är fascinerande. Vad vet ni om detta? Känner ni någon som fått den behandlingen? Skule ni ta chansen att testa om ni mådde superdåligt? Jag är väldigt nyfiken på era tankar.

.

1 kommentar: