fredag 17 november 2017

Bubblor bubblor bubblor

Igår var jag på Spritmuseum nästan hela dagen. Dagen började med Steffo Törnqvist som berättade om alkoholens historia och slutade med bubblor  :-)

Över lunchen var jag på en föreläsning om alkoholens historia i Sverige. Steffo guidade oss genom århundraden av dryckeshistoria tillsammans med ett gäng gäster. Jätteintressant! När vi kom dit fick vi testa en massa smårätter och olika drinkar och malt, efter denna kulinariska upplevelse (som var "to die for") skulle vi alltså sätta oss och lyssna. Inte jättelätt för några stycken som tog smaktesterna på största allvar och tog rätt mycket av det flytande...

Sen hade jag ett par timmar till nästa grej, som alltså var på samma ställe. Då skulle vi vara med på invigningen av den nya Champagneutställningen, tillsammans med 800 andra gäster. Vi fick testa tre olika champagnesorter, den ena godare och bubbligare än den andra.

Martin och jag kollade in utställningarna och tog god tid på oss att gå igenom allt. Innan man går in i Champagneutställningen finns ett rum med skulpturer av Bertil Valien, inte riktigt min smak - men några var jättefina. När man gått igenom den utställningen kommer man fram till det vi var där för: Champagne!

Här får man ta del av champagnens historia både i skrift, bild och föremål. Här finns flaskor och grejer från champagnens ursprung fram till idag. Kända personers dryckesvanor, favoritbubbel och en massa annat. Man får tom vaska en flaska och känna sej som en "Stureplansbrats" för en stund.

Vi var som sagt ganska många och bland mingelgästerna kunde man bla se Bengt Fritjofson som är/var vinkännare på TV4, Josefin Crafoord, Staffan Hellstrand och en massa andra. En jättemysig kväll! Och utställningen var verkligen jättefin! Något jag absolut rekommenderar er att besöka om ni är det minsta intresserade av alkoholens och särskilt champagnens historia.

Ikväll kliver vi på första julkryssningen för i år, kanske blir det bubbel då med  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: