tisdag 4 juli 2017

Vilar mej ner i vikt

Igår drog jag sista penseldraget på huset. I nästan två månader har vi varit stressade över vädret och haft superkoll på varenda väderapp, nu kan vi äntligen slappna av. Nu är det dax att ta hand om mej och komma i form igen!

Sommaren och semestern brukar vara perioder då jag satsar lite extra på mej själv, men det har jag inte hunnit i år. Efter min utbrändhet är jag otroligt lättstressad och går upp i vikt av minsta lilla snedsteg. Jag behöver inte ens trampa fel, det kan vara att jag sover för lite eller stressar - då kommer kilona som på beställning (som ett brev på posten tänkte jag skriva, men posten går ju inte som på räls direkt...). Sedan bröllopet för ett år sedan har jag gått upp ca 5 kilo och de flesta har kommit under våren. Nu ska de väck!

Igår började jag återigen skriva upp allt jag äter, för att få bättre koll. Jag följer Viktväktarnas program och räknar SmartPoints medan Martin räknar kalorier, han körde också igång igen igår. Vi brukar gå långa kvällspromenader under sommarhalvåret, men inte ens det har vi gjort. Det har både berott på tidsbrist och dåligt väder, men igår var vi ute igen och nu ska vi försöka ta en promenad varje kväll igen. Det är ett bra sätt att avsluta dagen, prata och göra något tillsammans. Våra bästa idéer har kommit på våra promenader, man tänker så bra när man går.

Martin går ner snabbare i vikt än vad jag gör och just nu är det väldigt bra. När han går ner i vikt snarkar han nämligen mindre och då sover jag bättre. När jag sover bättre mår jag bättre och kroppen släpper ifrån sej vikt. Min sömn har varit skitdålig men något som varit bra är att jag skött min träning. Oavsett humör och väder har jag skött min träning på Curves varenda vecka. Hade jag inte gjort det hade det nog varit ett dubbelt så stort plus... nu tänkte jag öka på träningen lite och få till tre gånger i veckan, plus några kilometer på löpbandet. Jag kollar på tv när jag går och kan lätt göra en timme utan att ens tänka på att det har jag helt plötslig gått en halvmil. Lite långsamt kanske jag även kan komma igång med löpningen igen vart efter.

Jag påstår att man kan vila sej ner i vikt. Många av oss är så stressade att vi går sönder och blir sjuka. De flesta går upp i vikt av stress, det beror på kortisoler i kroppen som bla binder vätska. När vi är stressade äter vi gärna (sött) för att må bättre och orka mer, oftast utan att tänka på att vi stoppar något i munnen. Är man stressad sover man sämre och behöver hjälp att hålla sej vaken... osv osv. Allt är en dålig spiral som går neråt med väldigt snabb takt. Å det kan vara väldigt svårt att bryta den spiralen eller ens se själv att man är mitt i den. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas: Stress är livsfarligt!!! Man kan bli väldigt sjuk och kanske aldrig bli helt frisk igen - jag är ett levande bevis på detta.

Mitt recept på att komma i form är alltså att se till att få ordentligt med vila. Att sitta i soffan, ligga i
badet eller mysa i solstolen med något att läsa och bara lyssna på ljuden runt en. Ta en promenad utan något i öronen utan bara lyssna på naturens ljud och vara där! Äta bra mat behöver inte heller vara så krångligt, särskilt inte på sommaren när man kan grilla. HÄR hittar du en massa bra recept, med SmartPoints om du vill. Vi brukar alltid göra lite extra så jag kan äta det som matlåda dagen efter till lunch. Så får jag ännu mer tid att vila.

Vila, motion och bra mat är nycklarna till min viktminskning. Men det finns en viktig nyckel till och det är skratt! Martin och jag skrattar otroligt mycket tillsammans och det är när vi tappat skrattet vi har för mycket runt oss. Han brukar se när det gått för långt och är bra på att dra i handbromsen. Då ger han mej order att göra ingenting och pysslar om mej så gott han kan. Att skratta tillsammans är värt hur mycket som helst! Å vi gör det flera gånger om dagen!

Jag har ganska svårt att gå ner i vikt och vet att det tar tid, men jag vet också att man kommer framåt och i mål även med små steg. Så jag räknar med två hekto i veckan och då borde jag alltså gått ner mina 5 kilo i november nångång... och borde kunna ha kläderna från förra sommaren till vinterns semester. Detta är alltså min plan och den brukar funka. Vilken är din plan och brukar den funka? Berätta hur du tänker kring sommar, semester, vila och vikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: