måndag 5 juni 2017

Matsedel v 23

Med bara några veckor kvar till midsommar är det många som ger upp viktkampen. Man tänker att man ändå inte kommer hela vägen fram, att man ska "unna" sej lite när det ändå är sommar och att man ska fortsätta till hösten. Så tänker inte jag!

För mej handlar Viktväktarna om en livsstil, alla dagar i veckan, året om, livet ut. När jag skrev in mej på VV levde jag på limpmackor. Jag åt nästan aldrig under dagen, utan smällde i mej mackor när barnen hade somnat. Barnen däremot fick vällagad mat till alla måltider, lagade från grunden - inga halvfabrikat ens. Det gick så långt att jag inte hade några hungerkänslor kvar och det enda jag tyckte var riktigt gott var godis. Det ska kanske tilläggas att barnen var väldigt sjuka och att det inte fanns mycket tid mellan medicineringar (drygt fyra timmar om dagen), matlagning, läkarbesök och annat som hade med barnen att göra.

7/8 2000 skrev jag in mej på VV för att lära mej äta rätt. Allt det där som vi lärde oss i trean; sunt förnuft, kostcirkel och näringstriangel. Jag hade en övervikt, men inget alarmerande - men jag mådde så dåligt! Sedan dess är det veckomatsedlar som gäller, året om! Planering är a och o, oavsett årstid eller veckodag. Sedan ett par år tillbaka lägger jag även upp mina veckomenyer här på bloggen, vilket är mycket uppskattat. Så håll till godo och berätta gärna om det är något recept du testat som du tycker särskilt mycket om  :-)

Här är vår matsedel, för kommande vecka:

Måndag: Frittata med fetaost 6 SP
Tisdag: Fisk i ugn med tzatziki 4 SP plus potatis
Onsdag: Parmesangratinerad kyckling fr 4 SP plus ris
Torsdag: Tacogryta 4 SP plus ris
Fredag: Fläskfilewok 5 SP plus ris
Lördag: Moussaka fr 5 SP
Söndag: Räkor  med ärtröra och röd rom 4 SP plus pasta

Ge inte upp er viktkamp under sommaren! Ta istället ett extra tag nu när kvällarna är längre och ni får lite ledig tid på semestern!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: