tisdag 13 juni 2017

Hur packar du inför en kortare resa?

På fredag åker jag till Serbien och har börjat packa lite smått. De senaste månaderna har jag rest ganska mycket och börjat lära mej att packa smart. Så här tänker jag:

Storleken på packningen och därmed resväskan, beror på antal dagar och inbokade aktiviteter. Men det beror även på klimatet och tiden på året, sommar är förstås lättast. När man ska på pressresa är programmet förutbestämt och man vet på ett ungefär vad som ska hända. Ska man på en kort weekendresa brukar man också ha rätt klart för sej vad som ska hända och kan planera efter det.

Är det en upptäcktsresa/cityresa som kräver att man ska gå mycket är förstås bekväma skor det viktigaste av allt. Man vill inte ha skavsår som sabbar upplevelsen! Jag brukar åka i samma skor (vita sneakers) som jag upptäcker landet med. Bekväma och ingångna skor är a och o för mej, och de får gärna vara lätta att ta av och på så jag kan sparka av mej dem på flyget. Pressresor kräver alltid bekväma skor!

Är man borta 3-5 dagar kanske det blir en eller två kvällar som är mer representativa än de andra och därför kräver en lite snyggare outfit. Hur snygg beror förstås på vart man ska och om man hinner byta kläder mellan dag- och kvällsaktiviteterna. Jag brukar packa ner ett par bekväma klackskor som även går att gå lite i, alltså inte för hög klack utan gärna en lägre kilklack eller liknande. En klänning som inte behöver strykas och ett par snyggare byxor och en blus som inte heller behöver strykas.

Under dagtid behöver jag representativa kläder, men inte finkläder. Kanske ett par ljusa jeans eller capribyxor med en ffräsch topp som jag kan ha mina sneakers till. I den klädseln kan jag både upptäcka stan, äta en lunch på ett lite finare ställe och i värsta fall gå vidare till en restaurang på kvällen även om jag inte hinner till hotellet och byta om. Skulle det vara lite kyligt har jag en tunn vit kofta som funkar till det mesta. Shorts packas ner till riktigt varma dagar och en bikini för säkerhets skull, man kan ju hamna på ett SPA :-)

Kläderna är inte mitt största problem, de brukar inte vara särskilt många och inte ta så stor plats. Necessären däremot... och alla bra-å-ha-grejer... med dem är det värre. Vis av skadan har jag lärt mej att alltid ta med adapter och minst två extra batterier att fylla på mobil och kamera med. Det är INTE kul att stå på en intressant plats som man ska skriva om och se att kameran har slut på batteri. Visst kan man fota med mobilen, men det blir inte lika bra och känns otroligt oprofessionellt. Därför har jag en liten tygpåse med två fulla batterier och sladd till både mobil och kamera. Den lilla påsen flyttas runt till både väskor och fickor och ska alltid vara med!

Den här gången är jag bara borta tre nätter och vi bor på samma hotell inne i Belgrad under hela vistelsen. Ska man byta hotell flera gånger under en resa vill jag ha en större väska, så jag slipper lägga pussel med packningen varje dag. Då ska det gå snabbt och gå att bara kasta ner grejerna. Nu tar jag snäppet större än kabinväska, främst för att jag ändå måste checka in den eftersom jag har schampo och andra "vätskor" med och alltså ändå kan ha en lite större väska. Den är nog egentligen lite för stor, men en kabinväska känns lite för liten och det finns inget bra mellanting. Men jag kanske ändrar mej när jag packat klart och ser hur det ekar tomt i väskan  :-)

Eftersom jag dessutom alltid har datorn med mej och därmed en större handväska, så är det ganska viktigt att resväskan är så liten och lätt som möjligt. Jag har lixom nog att släpa på ändå. I handväskan får jag plats med datorn, den lilla påsen med batterier, sladdar, mediciner och annat som jag inte vågar lägga i resväskan. Allt det där som inte får komma bort varken på dit eller på hemvägen.

Jag har blivit rätt bra på att packa och även på att packa rätt saker. Det är sällan jag har med mej oanvända kläder hem eller har saknat något på resan. Man kommer rätt långt på ett par snyggare långbyxor, capribyxor, ett par shorts, några snyggare toppar, en snygg blus, en klänning och två par skor. Å kläder går alltid att fixa på vägen, det finns nästan alltid att köpa rätt enkelt. Det är värre med sladdar och batterier...

Jag packar alltså lätt och har inte så många "måsten" mer än bekväma skor, mobil, dator och extra batterier. En annan viktig grej är läsning till flyget, jag tycker det är sååå tråkigt att flyga!

Hur packar du och vad glömmer du aldrig hemma?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: