fredag 26 maj 2017

Jag måste tipsa om...

Två nöjda målare vid en färdig gavel
När man har hus så finns det alltid något att göra. I 2-3 år har vi skjutit på fasadmålningen, både för att vi inte riktigt orkat ta tag i det och för att det kostar en ruskigt massa pengar - men också för att vi inte hittat någon som kan göra jobbet åt oss.

Förra gången huset målades så gjorde jag det på egen hand med hjälp av min pappa. Då var jag inte lika tränad som nu, men hade heller inte fått lika ont i kroppen på samma sätt som nu. Då byttes även taket och snickare bytte träet på husgavlarna. Jag målade allt virke på marken och snickarna satte sen upp det. Det var just den här biten jag tvekade på nu... att stå på stege och måla och kanske ändå inte nå allt kändes ju sådär... Nederdelen är inget större problem, mer än att händerna förmodligen inte kommer att fungera efter ett par dagar. Men att hänga armkrok uppe på taket för att måla takkupan lockade inte riktigt...

Förra året försökte jag få offert från 6-7 olika firmor, ingen svarade. I år skickade jag iväg några förfrågningar och hur många som helst svarade. Jag begärde pris både på att måla övre- och undre delen av huset, för att kunna välja lite. De tre- fyra första som kom och tittade lämnade såna galna offerter att jag bara gapade. Så föreslog äldste sonen en av sina bekanta; Tove på Olanders Måleri, en ung tjej med egen målarfirma, som hörde av sej och kom hit direkt och tittade. Hennes offert var helt annorlunda, klar och tydlig och helt rimlig. Det tog inte lång tid för oss att fatta beslutet, självklart skulle Tove måla vårt hus. Men vi valde att bara ta hjälp med ovandelen, resten fixar vi själva.

Så var det bara att vänta på fint väder och förra fredagen var det dax! Tove och hennes lillasyster Majken dök upp på morgonen redo att ta sej an jobbet. Vilka tjejer! Jag är så glad att jag tog just deras hjälp! Snacka om effektivitet! Här snackar vi brudar som jobbar, inga långa fika- eller rökpauser. Inget skitsnack, bara jobb! Nästa för effektiva... det var ändå 25 grader varmt och de tog knappt en enda paus på fyra dagar. Första dagen gick åt till att tvätta huset som sedan fick torka under helgen. Måndag och tisdag målades det för fullt och på onsdagen fixades finliret och smådetaljer.

Nästan klar med första väggen
Jag är så glad och nöjd att vi valde Olanders Måleri, vi kunde inte bli mer nöjda. Med facit i handen skulle vi nog låtit dem göra hela huset... igår började nämligen Martin och jag att tvätta huset och idag har vi målat. Vi har hållit på halva dagen och ändå bara hunnit en enda vägg! Fyra timmar tog det för oss två att måla en vägg och då har vi tre kvar och alla ska målas två gånger! Tjoho... eller nåt... Men det ska nog gå, eller... klart det kommer att gå! Sen ska vi måla uteplatsen också... Tjoho en gång till...

Jag gillar att rekommendera bra människor och Tove är en bra människa. Jag är van vid snickare som tar många pauser under dagen samt en lång lunchpaus. Fikapauserna brukar vara väldigt regelbundna och väldigt viktiga. Jobben tar ganska lång tid och skitsnacket är långdraget och prick klockan 16 går man hem oavsett hur långt man hunnit. Tove och hennes syster har så effektiv arbetstid att man nästan inte hinner med i svängarna. Nu är det nästan så jag ångrar att vi inte tog hjälp med hela huset, det hade helt klart varit värt pengarna. Men sånt vet man ju inte innan!

Så bor ni i Stockholm med omnejd och behöver en målare (även för tapetsering) så vill jag verkligen rekommendera Olanders Måleri. Det känns extra kul att kunna rekommendera en ung tjej som verkligen är bra på det hon gör och som kämpar i en mansdominerad värld. Kontakta henne gärna och hälsa från mej! Jag har testat henne åt er, så ni kan bara köra!

OBS! Jag vill poängtera att detta inte är något samarbete! Jag får ingen ersättning eller rabatt för att jag skriver detta, det kommer direkt från hjärtat. Tove är superduktig, det vill jag verkligen framhålla! Ring henne om ni behöver hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: