fredag 7 april 2017

Kryssning till St Petersburg i sommar!

I veckan var jag på besök på M/S Princess Anastasia som precis har börjat trafikera Stockholm - St Petersburg. Det är en fd Vikinglinebåt som nu tillhör St Peterline och som rustats upp och målats om för att passa ändamålet och de nya passagerarna.

Kryssningen går från Stockholm på tisdagar och hela rutten är Stockholm - Tallinn - St Petersburg - Helsingfors - Stockholm. Åker man med hela varvet är man hemma i Stockholm igen på lördagen och har då fått se flera vackra städer medan båten bara legat och väntat på en. Det är det jag gillar med att kryssa och då menar jag långkryssningar. Att bara checka in och packa upp en gång, men se massor med spännande platser under en och samma resa. Så otroligt bekvämt och lyxigt!

Självklart tände jag på alla cylindrar! Det är svårt att göra annat när man sitter där på båten och lyssnar på alla presentationer och får smaka specialiteter från de olika destinationerna. Vi fick även gå runt på båten och se oss omkring och visst var det lite "finlandskryssningskänsla" men vad gör det?! Jag gillar såna kryssningar också!

Det som lockar mest med den här kryssningen är förstås att få se St Petersburg igen. Jag var där som 9-10-åring, när det fortfarande hette Leningrad och var väldigt reglerat och fyrkantigt. Vi åkte buss från Åbo och åkte igenom mängder med kontroller på vägen, då alla skulle legitimera sej och bussen gås igenom. Väl framme fick man inte lämna gruppen och när min pappa kom ifrån oss blev han genast ifrågasatt av polisen. Det är tydligen väldigt annorlunda nu... nu behöver man inte ens visum om man är där bara ett par dagar.

Vi var där på vintern och det var smällkallt! Vi såg Vinter- och Sommarpalatset och flera vackra
kyrkor. Jag upplevde staden som väldigt fin och spännande, trots att jag var så pass liten. Att få komma tillbaka dit, och då gärna på sommaren, skulle vara otroligt roligt! Jag pratade med vår guide som sa att han tycker att juni - aug är bäst, även om det kan vara väldigt varmt då. Tänk så bekvämt att bara hoppa på båten i Stockholm och sedan komma fram till Ryssland någon dag senare! Att få återuppleva staden och sedan hoppa på båten igen. Smidigt!

Så nu hoppas jag förstås att detta kan bli vår sommarresa, vi har ju inte planerat något, och minst en kryssning per sommar måste man väl göra  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: