lördag 21 januari 2017

Från semester till verklighet...

Jag brukar inte ha några problem att växla från ledighet till fullt ös, men i år känns det mysko. Kroppen vill inte alls ha något "jobb-tempo" utan vara kvar i flip-flop-läge...

Semestern, solen och värmen gjorde susen för både kroppen och knoppen. Jag mådde så bra, hade inte ont och var iaf nästan pigg på dagarna. Jag sov inte ens middag! Somnade inte ens i solstolen utan låg och kikade på folk, läste och tog fotopromenader längst stranden flera gånger per dag. Jag var nästan normal kändes det som  :-)

Då borde jag ju må bättre även hemma. Å det gör jag kanske, det är bara det att det inte känns så... jag är så in i bängen trött! Så där så ögonen går i kors och svider. Visst, det har varit fullt ös sedan vi kom hem - men inte mer än normalt. Första dagen tog jag hand om mej på dagen, men kvällen blev rätt sen pga teaterbesök. Andra dagen var en lång dag på mässan med många möten och mängder med steg. Lunchen bestod av en sockermunk, mellanmålet av en delicatoboll och mellan det massor av godis... inte jättebra kanske... Idag har jag tränat, handlat och släpat mej runt en hundpromenad, energi tog slut där nånstans...

Det som är bra är att jag fortfarande vaknar tidigt, kroppen har inte riktigt fattat att solen inte går upp 6.30 och vaknar fortfarande vid den tiden. Det innebär att jag hinner ganska mycket på morgonen och har gjort det mesta redan innan lunch. DET gillar jag! Annars brukar jag inte komma igång förrän efter lunch och då hinner man ju ingenting!

Imorrn ska vi fira Martin och min födelsedag, det blir en enkel middag med närmast sörjande. Sen är det lugnt fram till onsdag tror jag, då är det en pressfrukost på morgonen och showen med Danny på Börsen på kvällen. Sen kör det ihop sej lite i slutet av veckan, innan det blir ett par lugna dagar igen. Jag känner att kroppen inte alls är intresserad av alla mina event och jag ska bli bättre på att sålla... men det är ju så himla svårt! Man vet oftast inte innan vad som verkligen är värt att gå på för att sedan skriva om. Å det mesta är ju kul...

Jag har lovat mej själv att lägga mej tidigare, bli bättre på att jobba i förväg och äta lite bättre på dagarna när jag är hemma ensam. Det där med frukt är jag rätt dålig på och nu på semestern har jag ätit massor och mår så mycket bättre på flera sätt. Så nu står en överfull fruktskål i köket med en massa goda frukter som bara väntar på att ätas upp.

Jag är 47 och håller fortfarande på att lära mej vad som funkar för just min kropp. Å andra sidan har förutsättningarna förändrats under åren... nu vet jag vilka sjukdomar jag har och vad jag måste göra för att må bättre. Ibland går det bra - ibland går det mindre bra... man lär så länge man lever  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: