onsdag 8 juni 2016

Pratar ni om pengar?

Vardagsekonomi. Familjeekonomi. Budget. Debet. Kredit. Ekonomi. Pratar ni om pengar hemma? Har ni en budget? Eller är ni som de flesta andra och låter det bli lite som det blir och hoppas på det bästa? Kanske ryser ni bara ni tänker på budget?

Ni som följt mej ett tag vet att jag är sjukt ekonomisk, älskar att göra budget och har ett mantra som är: Det handlar inte om inkomster utan om utgifter. Det är så jag överlevt som ensamstående förälder och fortfarande lever efter idag. Hur skulle vi annars klara oss på en lön?

Redan när jag bodde hemma och hade mina första extrajobb var jag noga med att spara. När jag flyttat hemifrån vid 18-årsålder såg jag till att jag alltid hade minst 10 000 på mitt konto om något skulle hända eller jag helt enkelt hade lust att göra en resa. Hade jag inte 10 000 så jobbade och sparade tills jag hade det. Då hade jag redan köpt en lägenhet som jag betalade på och det var extra viktigt för mej att ha en buffert. Men de där 10 000 var inte ett sparande, utan en säkerhetspeng på mitt vanliga konto. Samtidigt sparade jag i ett fondsparande så mycket jag kunde.

Jag gillar pengar! Särskilt de som finns på ett konto där jag kan se dem växa. Å jag ser det lite som en sport att kunna spara så mycket som möjligt varje månad, för att sedan göra något jag verkligen längtat efter. Eller som nu när vi lägger undan så mycket vi bara kan för att kunna betala av huset helt och hållet. Vi kommer att vara helt skuldfria innan vi är 50 och det känns ganska kaxigt faktiskt.

Jag har precis varit på en väldigt intressant lunch med Joel Bladh som skrivit boken "Bygg en förmögenhet". Boken vänder sej främst till småbarnsföräldrar, men där finns många bra tips även för den som inte kommit dit än eller som är förbi småbarnsåren. Joels främsta tips är att fundera på var man vill vara om 5, 10, 20 år. Hur vill man att ekonomin ska se ut då? Och lägga upp en plan för hur man ska komma dit. Detta har han konkreta tips på i boken.

Jag som redan är förbi småbarnsåren och sedan länge planerat för en trygg ålderdom tycker att boken väcker tankar och är viktig särskilt för dem som kanske inte har någon koll alls. Det är många som överlåtit till sin partner att betala alla räkningar och som inte har en aning om hur mycket som kommer in och som går ut. Hur är det med er? Vet ni vad sophämtningen kostar? Eller hur mycket ni betalar för era försäkringar? Vad händer om ni helt plötsligt blir ensamma?

Jag har också velat vara en förebild för mina barn och hoppas att jag gett dem en sund syn på pengar. Som ensamstående har man ju egen makt i hemmet och ett nej är ett nej, det finns ingen annan förälder som sabbar genom att säga ja. Mina killar har fått tjäna sin egna pengar för att köpa sina egna grejer och det har de också gjort. Det säger väl en del när yngste sonen som 18-åring köper ett eget hus... något har tydligen gått in.

Att ha bott i Afrika är också en stor fördel, där blev man extra medveten om vad man verkligen behöver. Pengar att bo och äta för är viktigt, samt till eventuella mediciner och kläder på kroppen - allt annat är faktiskt en bonus. Att ha levt så var en bra erfarenhet när jag blev ensam med barnen och kanske ännu mer nu när jag behöver ta hand om min hälsa. Pengar är viktigt, men inte viktigare än hälsan!

Nu ska jag läsa Joels bok och se om det finns flera bra tips att spara pengar och sedan tänkte jag faktiskt lotta ut boken. Jag tror nämligen att det finns ganska många som behöver lite bättre koll på sin vardagsekonomi. Om inte annat så man kan spara pengar och följa med oss till Gambia nästa gång vi åker  :-)

Har du koll? Skull du vilja ha bättre koll? Kan ni spara något varje månad? Vad skulle du göra om du hade obegränsat med pengar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: