lördag 18 juni 2016

En eftermiddag med Bryan Adams

Jag fick upp ögonen för Bryan Adams när jag jobbade med filmen Robin Hood - Prince of Thieves 1991.Tillsammans med ett par andra personer var jag med och fixade galapremiären som Kevin Costner också närvarande vid. Jag trodde helt säkert att även Bryan Adams var där... 

Igår hade jag och en massa andra skribenter tillfälle att träffa Bryan Adams som är i Stockholm för att visa upp sina bilder på Fotografiska. Det kunde jag ju bara inte missa! Man kan väl inte säga att jag följt hans karriär, men jag gillar musiken och har alltid tyckt att han verkar vara en schysst snubbe. Självklart var även jag nyfiken på hans bilder.

Jag visste att jag skulle bli sen och hade redan innan fått ok på att drälla in när jag kunde. Jag och min kompis Åsa hade varit och sett en teater innan och skyndade oss så mycket vi kunde för att inte missa allt. Vi hann! Vi hann även lyssna på en del av hans föredrag om hans fotografering och hur bilderna kommit till. Tyvärr hann vi inte se så mycket att själva utställning, men det vi såg var otroligt berörande.

Precis när samtalet var slut och det skulle tas bilder hamnade jag helt plötsligt helt ensam med honom och då tog jag förstås chansen att fråga honom om den där premiären. Hade vi setts förr? Han reagerade direkt och berättade ganska bittert att han inte blivit inbjuden till en enda premiär i något av alla länder som visat filmen, trots att hans musik hade blivit en stor del av filmen. Vilken tur att det inte var jag som hade hand om inbjudningarna... Mer än så han vi egentligen inte prata förrän han blev bortsvept för att bli fotograferad.

Jag hade alltså fel, han var inte på premiären och jag hade inte träffat honom förut. Men nu har jag det! Han var verkligen jättetrevlig och rolig! Vi hade en liten frågestund innan fotograferingen och han svarade hjärtligt och med humor på alla frågor.

Jag är verkligen glad att jag hann dit och fick tillåtelse att komma lite sent. Lite extra glad är jag att Åsa var med mej, att hon fick hänga med en dag i mitt lite galna liv. Först teater, sen Bryan Adams och sedan träffade vi Shirley och "Velvet" på deras loppis i Enskede. En ganska normal dag i mitt liv, men kanske inte helt normal för andra.

Nu tycker jag förstås att ni ska åka till Fotografiska så fort ni bara kan och se utställningen! Den är väl värd ett besök och då kan ni samtidigt passa på att se Nick Brandts nya utställning om hur det kan bli för våra vilda djur om vi fortsätter att förstöra naturen i den takt vi gör. Missa inte någon av dem!

Å nästa gång Sångfåglarna har loppis kan ni åka dit också. Jag fick med mej ett par jättefina guldskor hem  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: