söndag 27 mars 2016

En himla fin stad!

Igår upptäckte vi Riga! Efter nästan 20 000 steg tycker vi att vi kan den här stan rätt bra nu :-)

Vi vaknade vid 8 i vårt fantastiska rum och tog oss ner till matsalen för frukost. Samma matsal som vi åt gårdagens middag i. Den är värd ett eget inlägg, vilket kommer senare. På frukostbordet fanns allt man kan önska och allt var väldigt gott!

Mätta och belåtna gick vi tillbaka till rummet för att jobba lite. Magasinet och bloggen uppdaterades och vi gjorde oss färdiga för en dag på stan. Vi upptäcker alltid nya platser med fötterna, så blev det även denna gång.

Vi började med en guidad visning. En man vid namn Kaspars mötte upp oss och 12 andra i en av parkerna här i närheten. Vi fick veta allt om arkitektur, platser och stadens historia. Turen tog drygt 2 timmar och avslutades i gamla stan. Då var vi djupfrysta och satte oss på närmaste ställe för att äta lunch och tina upp.

Det är billigt att äta här! Vi åt två rejäla hamburgertallrikar och te efter, för knappt 20 Euro. Inte ens 200 kr! Middagen vi åt senare kostade bara 16 Euro. En riktigt fin middag med vin för två personer får man lätt för under 400 kr. Det är lite dyrare i gamla stan och billigast om man tar sej över någon av broarna.

Vi utforskade större delen av staden och gick över en av broarna för att få en bättre blick över stan. Kollade in ett par köpcenter, även där är det billigare än hemma. Jag provade en massa kläder och priserna ligger betydligt lägre än hemma. Det man kan tänka på är dock att klädstorlekarna skiljer sej en del från hemma. Jag kan ha 38, men köper oftast 40 hemma. Här satt 40 som ett korvskinn. Även Martin behövde en storlek större.

20 000 steg senare tyckte vi att vi kunde staden rätt bra! Tom jag har en hyfsad koll över väderstrecken och sevärdheterna. När man är här finns det några "måsten". Dessa är bla saluhallarna. Som guiden sa: Där finns allt! Fisk, kött, grönsaker, kläder och din stulna cykel! Gamla stan måste ses! Här finns rester av den gamla stadsmuren och en massa fina hus. Man måste gå över minst en av broarna och se Rigas siluett med alla kyrktorn och fina byggnader. På andra sidan finns det gigantiska biblioteket som också är värt ett besök.

Riga är en vacker stad med mycket att se. Särskilt om man är intresserad av arkitektur. Shoppingen är mer än ok, både när det gäller märkeskläder och saker. Maten är god och billig! Vi gillar den här staden och kan absolut rekommendera ett besök!

Vi var helt slut när vi kom tillbaka till hotellet och somnade ovaggade väldigt tidigt. Nu har vi ätit frukost och ska ta oss till partihallarna för de sista inköpen. Det ska få följa med några ostar hem och kanske lite mer kläder :-)