onsdag 26 augusti 2015

Namnjakten går vidare...

I söndags hade vi varit förlovade i en månad. Fortfarande har vi inga ringar och vi vet inte vad vi ska heta som gifta, men vi har iaf ett vigseldatum!!! Alltid nåt  :-)

Martin köpte fina blommor, jag är väldigt bortskämd med att få blommor. Varje fredag kommer han hem med en ny bukett och nu blev det alltså en till på söndagen. Ett hem blir lixom lite mysigare med färska snittblommor i en vas.

Ringarna är på gång, vilken dag som helst nu... det ska bli så spännande att se dem. Vi har ju bara en bild i huvudet av hur de ska se ut. Den bilden har vi försökt förmedla till guldsmeden och kan bara hoppas att han förstått vad vi menat och att han kan läsa tankar. Jag längtar!

Vigseldatumet är alltså spikat och förmodligen även var detta ska ske. Men det är bara våra föräldrar, mina barn och ett par vänner som vet om när det är. Det kommer inte att gå att smyga sej in ens om man vill faktiskt... Jag har fortfarande väldigt svårt att se mej själv som brud igen, men det kommer väl när jag börjar testa kläder antar jag.

Så var det namnet... vi har fortfarande inte löst den detaljen. Martin kan alltså inte ta mitt namn och vi
vill inte ha hans, men vi vill ha samma. Vi kom på ett väldigt bra, men det kanske blir hinder när PRV ska granska det. Alltså vill vi ha fler alternativ och har smakat på ungefär vartenda svenska ord som finns, betat av engelska ord och till sist även wolof som är ett av språken i Gambia och som har många fina ord. Där ser det ut som vi faktiskt hittat ett par alternativ till.

Att hitta ett helt nytt namn är SVÅRT! Vi vill ha ett kort namn, max 6 bokstäver, inga å ä ö. Enligt PRV får namnet inte redan finnas eller gå att förväxla med ett som redan finns. Det får heller inte finnas som företagsnamn. Man kan alltså inte bara lägga till en bokstav eller ändra stavningen, det hade underlättat. Men nu har vi nog tre namn som vi kommer att be att få prövade, så får vi se om något av dem går igenom. Hoppas på det första som betyder mest för mej.

När man letar namn blir man helt puckad i huvudet! Är man ute med hunden så testar man allt man ser, blommor, byggnader, djur, ljud, färger - allt! Ser man på tv gör man likadant och noterar varenda detalj som skulle kunna bli ett namn. Jag har till och med kollat IKEA-katalogen för förslag... så får vi inte rodning på detta snart så kommer jag att få ett psykbryt på riktigt. Tänk om han bara kunde fått mitt namn, så mycket enklare det hade varit.

Men snart ska ni se att vi både är ringprydda och vet vad vi ska heta. Det mesta brukar ju lösa sej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: