torsdag 28 maj 2015

Visa dej vackra människa!!!

Jag gillar människor. Jag gillar kläder. Jag gillar färg. Jag tycker att människor är vackra i alla storlekar och former och att man ska visa upp den vackra människa som man faktiskt är! Därför blir jag lite beklämd när nästan alla går klädda i svart eller andra mörka färger - även nu på sommaren.

Mina vänner är ganska trötta på mej som tjatar om att de ska ha mer färg på kläderna. De flesta går runt i sina mörka kläder, medan jag lyser som en stoppknapp när vi träffas. Så gav en av mina bloggkompisar mej en förklaring som lät ganska klok. Hon menade att hon började klä sej i mörka kläder när hon blev med barn och kände sej tjock. Å medan barnen var små var det praktiskt att ha kläder som fläckar inte syntes på och nu när barnen är stora har det lixom inte kommit tillbaka några ljusa eller färgglada kläder i garderoben.

Just det där med tjock tror jag att många känner igen. Man vill inte synas när man gått upp i vikt, mörkt döljer inte bara fläckar utan även oönskade volanger... Men det är inte bara där problemet är faktiskt. Vi var på ett sk klädparty för ett tag sen och försäljaren visade bara upp ett enda plagg som hade färg, de övriga 10-15 plaggern var mörka. Och det var alltså sommarkollektionen! Om det inte finns något att välja på så har man ju inget val.

Jag har gjort min egen lilla studie. På vinterhalvåret i ett rum fullt med människor har kanske 2 något annat än svart, mörktgrönt, mörkblå eller grått. På sommarhalvåret kanske det är 4 som vågar har något med lite mera färg och då oftast vitt. Det är personerna med färg som oftast plockas upp som medhjälpare på scen, tillfrågas i publiken, får en tv-kamera på sej osv. Det stämmer alltså att om man inte vill synas så ska man klä sej mörkt. Men det är också personer med färgglada kläder som får flest leenden och mest komplimanger och vem vill inte ha det? Det har inte spelat någon roll om personen varit smal eller tjock, komplimangerna har kommit oavsett. Jag har alltid haft kläder med färg (gärna rött, rosa och gult) oavsett vikt och alltid fått höra att det är så trevligt med någon som vågar synas.

Visst kan det vara snyggt med den lilla svarta eller en svart kostym, men inte alltid! Jag hoppas att ni alla kan se det jag ser. Att ni är vackra, var och en. Att ni oavsett storlek kan klä er i en glad färg och bli belönade med ett leende och en komplimang. Våga sticka ut lite! Ni är värda att synas!  

Dessutom presterar man bättre om man har en glad färg på sej, det är faktiskt bevisat  :-)


1 kommentar:

  1. Håller med dig, och som du känner mig, så älskar jag färger sen gammalt...

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: