fredag 3 april 2015

Testat en ny muggkaka

Långfredag, ledigt och sooool! Det är nästan för bra för att vara sant. Särskilt som de varnades för regn och snöblask. Det här är mer i min smak  :-)

Så i morse var vi faktiskt på benen riktigt tidigt och ute redan innan 10. Vi siktade in oss på 6-kilometersslingan som går här i närheten och började gå. Pälsbollen har ju varit lite sänkt, men nu med sin nya medicin är han betydligt piggare. Så pigg att han drog ner i ån efter ett par änder som höll på att få en hjärtattack. Han hade lite problem att ta sej upp och var väl inte helt nöjd med temperaturen i vattnet, så han var lite spak efteråt. Det finns alltså både för- och nackdelar med att han blir sej själv igen... jakthunden har vaknat...

Väl hemma åt vi lunch och medan Martin började trimma pälsbollen testade jag en ny muggkaka. Igår köpte vi hem kokosmjöl som varenda muggkaka verkar ha som ingrediens, så jag ville ju testa smaken. Mjölet doftade riktigt gott!

Jag blandade ihop alla ingredienser och körde in i mikron. Den här svällde inte lika mycket som den vi testade förra helgen, men den blev lika god. Nu har jag dock lärt mej att jag inte orkar äta upp en hel mugg själv, så jag gjorde en som vi kunde dela på.
Här är receptet:

1 Ägg
1 dl Havregryn
1 msk Kokosmjöl
1 msk Sötningsmedel
1 msk Sylt (jag tog Önos lågkalori)
1/2 tsk Bakpulver

Blanda ihop allt, smörj en mugg/kopp noga och kör in i mikron på 2 minuter. Klart!
Jag har inte hunnit räkna ut PP, eftersom jag inte hittat något värde på kokosmjölet, men 6-7 PP för hela muggen borde det bli. Det verkar vara där de flesta muggkakorna ligger.

Nu ska jag gå ut i solen och sätta mej och läsa en stund. Med en filt över benen tror jag, för det blåser lite kyligt. Men är det sol så är jag där!

Ha en fin långfredag och glöm inte att vila är minst lika viktigt som att motionera  :-)


6 kommentarer:

  1. Skönt att du har fått sol och lite varmt, våren är snart här på riktigt.
    Den där koppkakan tror jag att jag ska testa, verkar god.
    Vill önska dig och de dina en Trevlig Påskhelg från mig och mysingen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorrn ska det bli varmt igen, jag längtar! Muggkakor är superenkelt och det finns massor med varianter. Jag kommer testa fler och lägga ut dem här :-)

      Radera
  2. Jag har massa roliga mjölsorter hemma, tips! Mandelmjöl, sojamjöl, bovetemjöl. Kokosflingor finns. Kör ihop i min havregrynsgröt = samma resultat. Mumma!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Det dær måste jag prova nær jag flyttat hem igen.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: