tisdag 17 juni 2014

En ensam midsommar...

Ni som hängt med mej ett tag vet att jag inte är någon större fan av nyår och midsommar. Innan jag skilde mej var vi alltid bortbjudna, men efter skilsmässan slutade folk att höra av sej och jag och barnen "firade" högtiderna ensamma eller med mina föräldrar. De som tidigare bjudit in oss hade fortfarande stora fester skillnaden var att vi numera stod utanför gemenskapen.

Det gjorde ont! Jag ville ju att barnen skulle ha kul och även de något att minnas och berätta om. Därför började vi åka bort över nyår, det var ett sätt att fly och smita undan skammen att aldrig vara delaktig i det där festliga. För en skam är precis vad det är. Att man inte duger att vara någons gäst.

Vi försökte bjuda in själva, men det var aldrig någon som tackade ja. Jag rannsakade mej själv; var jag otrevlig? Var jag tråkig? Luktade jag illa? Men jag kunde faktiskt inte hitta något fel som kunde vara orsaken till att vi inte fick vara med och ha skoj. Alla var upptagna och hade planer långt i förväg. Utom vi. Jag dög inte som gäst, men inte ens som värd.Våra resor blev en flykt, då kunde vi iaf säga att vi skulle göra något när någon frågade. För frågar gör många och de har väldigt svårt att ta att man säger att man är ensam och inte har någon plan. Men de bjuder aldrig in...

Nyår känns numera ganska ok. Nu har jag Martin och tillsammans tar vi hand om vår pälsboll när det skjuts som mest på nyårsnatten. Ibland åker vi fortfarande bort, men nu har jag accepterat att vi är ensamma och snaskar på varsin hummer och se på när grannarna festar. Midsommar känns värre... Även i år är vi ensamma... Nu är vi iofs på Öland och det känns bättre, här syns man inte på samma sätt och kan sitta på sin baksida i onepiece utan att någon ser en. Vi har försökt att bjuda in även här, men utan framgång. Så det blir nog att vi försöker glömma dagen och bara vara som vanligt. Men skulle någon komma med ett annat förslag så är vi förmodligen med på noterna direkt!

Många avskyr högtider som nyår och midsommar just pga ensamheten. Alla verkar ha något planerat men tänker inte på dem som sitter ensamma. Vi öppnar vårt hem för den som vill, oavsett om det är jul, nyår, melodifestival eller midsommar. Alla kan känna sej välkomna hos oss och ska inte behöva sitta ensamma så länge vi finns. Nästa år kommer vi att bjuda in till stort midsommarfirande här på Öland, men frågan är ju om det kommer någon...

Det är tur att jag har Martin, det gör saken en miljon gånger bättre. Särskilt nu när barnen flyttat hemifrån. I år skulle jag varit helt ensam, tanken är väldigt jobbig att ens tänka. Så frågan kvarstår; vad gör jag för fel? Varför vill ingen ha mitt/vårt sällskap? Jag vill också fira i en gemenskap av goda vänner, glada skratt, värme och omtanke. Nåt fel måste jag ju göra...


22 kommentarer:

  1. Usch vilket jobbigt inlägg, hade ingen aning om detta! För oss är det ju tvärtom att alla rycker och sliter i oss och vi bara önskar att vi fick vara ensamma någon gång.... Hoppas verkligen att ni får en mysig midsommar ändå! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt har vi alltid, men just midsommar och nyår vill man ju göra lite speciella. För vår del kunde det lika gärna varit midsommar idag, eftersom varje dag ser likadan ut.

      Radera
    2. Kom över ditt inlägg som var prickade ända in i hjärtat. Vet ej om du kommer läsa detta men hoppas. Det kunde vart jag som skrivit inlägget. Hur firar ni iår?
      Kram Liza

      Radera
  2. Hmmm min kommentar härifrån försvann.
    Och inte kommer jag ihåg ordagrant vad jag skrev heller.

    Men jag skrev iaf att det betydde oerhört mycket för oss när ni bjöd in oss för gos med vovve i samband med att vi förlorade våran Tiki!
    Sen att saker och ting kom mellan och vi inte kunde komma det är ju som det är. Men just att få den inbjudan betydde så fantastiskt mycket.

    Och vad det gäller midsommar så kommer vi gärna nästa år om vi får. Har aldrig varit på öland och slår gärna två flugor i en smäll :)

    Tack än en gång för ett grymt bra inlägg!!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Planen är att var och en fixar sitt eget boende. Det är nämligen så att om man bokar in middagen på Lammet & Grisen på midsommarafton, så får man lunchen på köpet. Så det tänkte vi haka på! Mer detaljer kommer :-)

      Radera
  3. Åh, hjärtat.. Jag önskar så att jag inte behövde jobba. Så hade jag definitivt kommit över till er <3 kram

    SvaraRadera
  4. Då är det nog lättare för mig som aldrig haft något stort umgänge och aldrig varit bortbjuden till någon av högtiderna. Dessutom är jag uppväxt med en mamma som krävde att - och fortfarande kräver - att precis alla högtider precis varje år måste firas med familjen. Det har gjort mig helt allergisk mot alla högtider (inkl kul). Det enda jag vill är att få slippa kraven från andra, jag vill slippa kraven på att behöva fira. Jag brukar tänka på högtiderna som helt vanliga dagar.'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en sak om man inte vill och inte är intresserad av att göra något. Då är det kanske enklare på ett sätt? Men jag vill göra något och ha kul, men man kan ju inte bara klampa in hos nån...

      Radera
  5. Är inne här och läser då och då, men tänker nu passa på att kommentera!

    Jag kan delvis känna igen mig. Att alltid vara ensam på de jävla högtiderna som jag konstigt nog för det mesta hatar. Att jag är ensam beror ofta på att sambon jobbar och jag därefter försöker pricka in att jobba även de flesta högtider han är borta.

    Rörande och ärligt inlägg. Och jag hoppas innerligt att dina vänner ser detta inlägg och vågar vara ärliga. Om inte så börjar jag fundera, är det verkligen vänner?

    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kanske inte är så mycket vänner som jag tror, kanske mer bekanta? Iaf inte så när att man blir inbjuden till familjehögtider. Å den gränsen vet jag inte var den går eftersom jag själv bjuder in alla...

      Radera
  6. Äh,varför inte ordna en cybermidsommarfest över Facebook? Där kan de som är ensamma och ledsamma komma samman,ladda upp filmsnuttar på den inlagda gösen,visa upp sig med krans i håret,skåla och ha kul. Måste en lyckad fest innebära att man fysiskt befinner sig i samma rum?
    Midsommar på fejan,yeahh!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man tillbringat tillräckligt många högtider på nätet så vill man ha det på riktigt till slut. Du anar inte hur många nyårsaftnar jag suttit på olika chattar bara för att få sällskap. Men visst! Det är ett sätt som är nog så bra :-)

      Radera
  7. Hoppas du får en fin midsommarafton ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får jag säkert om jag ens kommer att erkänna att det är just midsommarafton och inte en helt vanlig fredag. Vi får se...

      Radera
  8. Jag läste detta rörande inlägg redan igår men fann inga bra ord att skriva och det gör väl inte nu heller.
    Jag levde i ensam tvåsamhet med min förste man, så där "firades" mest med barnen. Och emellan förhållanden så har jag varit helt själv.
    Det är jag nu också mestadels på högtider, för alla har så nog med sitt. Familjerna är så upptagna.
    I år får jag faktiskt fira Midsommar med väninnan! Kors i taket!
    Jag tror ni får en fin Midsommar, du och vännen, ni har varandra, det är stor tacksamhet. Kramkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi kommer nog att låssas som att det är en helt vanlig fredag. Hoppas du får en riktigt mysig midsommar hos väninnan :-)

      Radera
  9. Hej Marlene
    Du skriver alltid om så kloka saker i livet. Hos oss är det så här, vi gillar inte när folk blir fulla och vad gör man dessa helger "dricker" och blir fulla. Så det kan vi vara utan. En nyårsafton hemma själva är det bästa vi vet. Vi äter gott och dricker gott i lagom mängd, behöver inte störa oss på att det masa berusade runt oss. De mår bra och vi mår bra. Midsommar har vi alltid i familjen tecken. God mat och god dryck, utan fylla. Så det är mysigt med dessa helger, just för att de är så traditionsbundna, vi har valt att göra dem roliga på vårt sätt. När mina barns far levde så gick de på Gröna Lund på midsommarafton. De tyckte de var jättekul. lite folk. Så om ni firar ensamma i år, så planera vad ni vill göra med familjen nästa år och gör det ni alla tycker är roligt. Kram Tarja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är problemet, vi har ingen tradition att luta oss emot. Å nu är det ju bara Martin och jag... barnen gör ju som de vill.
      Men nästa år blir det nog annorlunda. Då ska vi fira ett helt gäng här nere på Öland. Det där med fyllan har vi gemensamt, jag tycker det är skitjobbigt med onyktra människor. Därför kommer vi att bo på olika håll allihop :-)
      Vi har firat en midsommar i Auschwitz och en på Ullared...

      Radera
  10. Skönt att läsa just nu och slippa känna sig ensam om problemet. Tänker detsamma du funderat på, är det fel på mig? Ex-mannen var just inne en sväng och då berättade han att våra bekanta, föräldrar till barnens kompisar, även om de nu kommit ifrån varandra med olika skolor, hade hört av sig till honom för att höra vad han och barnen gjorde i midsommar. Han ska själv vara med sin nya men talade om att jag hade barnen. Jag hade just varit ledsen över att vi inte har några att fira med, främst för barnens skull, nu blir jag ändå mer ledsen att de inte ringer mig. Till saken hör att jag är den som försökt hålla kontakten, jag har bjudit dem till mig när jag haft andra vänner hemma och då har de kommit. Men de har aldrig bjudit in mig och barnen till sig sedan jag och exet gick isär. Däremot har de bjudit honom en annan gång. Okej, han är roligare, det tycker även jag, han har en underbar humor, men usch vad ledsen jag blir...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch så tråkigt och så värdelös du måste känna dej. Du får fira med oss nästa år :-)

      Radera
  11. Jag känner igen mig i allt du skriver. Nu är det över 20 år sedan jag skilde mig. Men när jag gjorde det så ”skilde ” jag mej från alla vänner och bekanta också verkar det som . Och allt du skriver är så sant och lika för mej . Men jag har ett bra liv med min nya man (som också är skild och hamnade i samma situation) vi har det bra , men vissts har man undrat under åren om vad som är fel på en .

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: