lördag 26 oktober 2013

Det här med att uppfylla sina drömmar...

Som ni vet så har vi blivit godkända som familjehem/kontaktfamilj. För någon vecka sedan fick vi veta att vi "ska få barn", en liten förskolekille ska bo hos oss ibland och vår uppgift är att bara tycka om och göra roliga grejer. Värsta lyxuppdraget alltså  :-)

Sedan vi fick beskedet har vi bara väntat på att få träffa honom. I början på veckan fick jag nog och mailade till vår handläggare för att få veta mer. Vi visste ju ingenting. Eftersom det är en frivillig placering så kanske föräldrarna hade ändrat sej eller nåt sånt. Jag ville veta hur landet låg, kanske man milt kan säga... Och jag fick besked nästan direkt! Den 8:e november får vi äntligen träffa vår lilla pojke! Då tillsammans med hans mamma och våra respektive handläggare och sen blir det ytterligare en träff med bara våra familjer. Men sen ska vi alltså vara färdiga för att ta emot honom, om han känns mogen alltså.

Så nu förbereder vi oss för fullt! Mina egna barn är ju stora, så alla leksaker och spel är borta. Så nu roar jag mej med att tigga grejer från vänner och bekanta, fynda på loppisar och tävla om olika saker som passar en liten kille. Å jag har faktiskt vunnit! Hittills har det blivit en jättefin mössa och filmen Epic och så fick jag ju filmen Croodarna från Loppi. Jag har kollat igenom alla grejer jag lagt på hög från alla olika goodibags jag fått hittills och hittat en massa bra-å-ha-grejer till honom, bla pysselgrejer, böcker, barntandkräm och barnschampo. Allt står i en stor kasse vid sängen som han ska sova i, ska fixa en cool leksakslåda till honom bara.

Så vi är redo! Mer än redo kan man nog säga. Vi bara längtar efter att komma igång på riktigt och lära känna honom. Som det ser ut nu så kommer första riktigt helgen att bli precis innan jul, då kan jag garantera att det blir pepparkaksbak och julpyssel för hela slanten. För att få honom att känna sej riktigt hemma från första början ska vi ta en sväng till Ica Maxi när vi hämtar honom första gången. Där ska han få välja ut sin tandborste och köpa det han vill ha till frukost på mornarna. Jag hoppas verkligen att han ska trivas i vår galna familj  :-)

Som jag skrev i ett gästinlägg hos Kenneth idag så handlar mycket om att uppfylla sina drömmar. Min dröm har länge varit att ta hand om barn som behöver extra stöd och som kanske inte alltid kan bo i sin egen familj. Nu är min dröm på väg att uppfyllas och jag är väldigt glad och stolt över att jag faktiskt följer min dröm och gör det här. Vad drömmer du om? Det är inte alltid så lätt att veta faktiskt...  men när man väl vet vad man önskar, så är det lixom bara att göra plats för sin dröm. Det mesta går att förverkliga, bara man vill  :-)


Ps. glöm inte att tävla om nya naglar - bara en dag kvar och god chans att vinna!


15 kommentarer:

  1. Så underbart, grattis..
    Min dotter & hennes man är oxå familjehen. Det är så otroligt härligt att det finns människor som er..
    Ha en skön helg..
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Jag hittade dig hos Kenneth idag, gästinlägget!
    Blir så glad och höra att jobb är inte allt, lev här och nu!!
    Och va fint att ni kan ta hand om en liten pojke, det är många som far illa :(
    Tur ni finns!!
    Kommer igen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ni är då för gulliga, jag är säker på att detta blir bra! ♥
    Jag själv håller som bäst på att uppfylla mina drömmar.... jobbar på det varje dag. Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra det! Du kommer att uppleva en massa fint på vägen :-)

      Radera
  4. Vilket härligt förväntansfullt och härligt inlägg.. Vilken bra idé med ICA och tandborsten! :-)
    Just sånt gör att man känner sig hemma och delaktig... :-)

    Kram ❤️

    SvaraRadera
  5. Härligt att det finns sådana anordningar och att det finns fina människor som du och din man, som vill dela med sej av sin kärlek. En gammal sång
    "Love is nothing till you give it away...".

    Efter att ha bott i samma hus ca 34 år har jag blivit "grandmother" till många, många barn. Inbjuden till bröllop och examens parties. Har en korg leksaker i vardagsrummet redo, när nån vill leka.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  6. Oj vad spännande! Och inte alls så länge kvar heller :-)

    SvaraRadera
  7. Men så härligt, klart man ska följa sina drömmar!! Jag tar nu små steg mot att bli dietist (har börjat på komvux) och det är en dröm att jag ska orka plugga=))

    SvaraRadera
  8. Jag kommer in från ditt "gästbloggsinlägg" och jag lyfter på hatten för dig som ser till att uppfylla dina drömmar! Helt fantastiskt att få rå om en 6-åring lite då och då. Jag har arbetat med barn i många år och vet hur väl ett familjestöd kan behövas! Lycka Till !

    SvaraRadera

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: